Urząd Stanu Cywilnego
URZĄD STANU CYWILNEGO W WĄSOSZU
EWIDENCJA LUDNOŚCI I DOWODÓW OSOBISTYCH
Plac Rzędziana 8, 19-222 Wąsosz
pokój Nr 8
tel. 86 273-10-01 w. 16
Kierownik USC - Agnieszka Wróblewska
ZADANIA Z ZAKRESU REJESTRACJ STANU CYWILNEGO:
rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów,
prowadzenie spraw dotyczących zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób,
realizacja zadań w sprawie zmiany imion i nazwisk,
wydawanie decyzji w sprawie umiejscawiania, prostowania, uzupełniania i odtwarzania aktów stanu cywilnego,
przechowywanie ksiąg stanu cywilnego oraz wydawanie z nich odpisów,
organizacja uroczystości przyjmowania oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz uroczystości jubileuszowych.
REJESTRY, EWIDENCJE I ARCHIWA
księgi urodzeń, małżeństw i zgonów,
akta zbiorowe do akt urodzeń, małżeństw i zgonów.
Z REJESTRÓW WYDAWANE SĄ:
odpisy zupełne, skrócone i wielojęzyczne aktów stanu cywilnego,
zaświadczenia o dokonywanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub ich braku,
zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego.
Wymagane dokumenty:
- dowód osobisty wnioskodawcy (dla osób fizycznych).
Opłaty:
22 zł - za wydanie odpisu skróconego,
33 zł - za wydanie odpisu zupełnego.
Opłatę należy wnieść w kasie urzędu gminy lub na rachunek bankowy:
71 8768 0003 2605 5101 2000 0010
Sposób załatwienia sprawy:
Osobiście lub korespondencyjnie.
Termin załatwienia sprawy:
Niezwłocznie.
Odpisy oraz zaświadczenia wydaje się na wniosek sądu lub innego organu państwowego, osoby, której stan cywilny został stwierdzony, jej wstępnego, zstępnego, rodzeństwa, małżonka lub przedstawiciela ustawowego. Odpisy aktów stanu cywilnego i zaświadczenia o dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub o ich braku mogą być wydane również na wniosek organizacji społecznej, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny. Zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego może być także wydane na wniosek innych zainteresowanych osób.
Odpisy i zaświadczenia mogą być również wydane na wniosek innych osób niż wymienione powyżej, które wykażą interes prawny.
Odmowa wydania odpisu aktu stanu cywilnego następuje w drodze decyzji kierownika urzędu stanu cywilnego, od której stronie służy odwołanie do Wojewody Podlaskiego w Białymstoku.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 29 września 1986 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2004 r. nr 161, poz. 1688 z późn. zm.),
- ustawa z 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. nr 9 poz. 59 z późn.zm.),
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 października 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania aktów stanu cywilnego , sposobu prowadzenia ksiąg stanu cywilnego, ich kontroli przechowywania i zabezpieczenia oraz wzorów aktów stanu cywilnego, ich odpisów, zaświadczeń i protokołów (Dz.U.nr 136,poz.884 z późn.zm.),
- ustawa z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska (Dz.U. nr 220 poz.1414),
- ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (D.U. z 2006 r. nr 139,poz.993 z późn.zm.).
ZADANIA Z ZAKRESU EWIDENCJI LUDNOŚCI I DOWODÓW OSOBISTYCH:
Do podstawowego zakresu działania należy realizacja zadań wynikających z przepisów prawnych w zakresie ewidencji ludności i dowodów osobistych:
prowadzenie ewidencji ludności i stała aktualizacja komputerowej bazy danych;
występowanie o nadanie, zmianę i likwidację numeru ewidencyjnego PESEL;
udzielanie informacji o nadaniu numeru ewidencyjnego;
udzielanie pisemnych odpowiedzi na otrzymane wnioski o udostępnienie danych z ewidencji ludności, ze zbioru PESEL, z ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych;
wydawanie: poświadczeń, zaświadczeń z ewidencji ludności i dowodów osobistych;
przekazywanie dokumentów aktualizacyjnych oraz współpraca z Departamentem Rejestrów Państwowych MSWiA w Warszawie oraz z Wojewódzkim Zbiorem Meldunkowym w Białymstoku;
prowadzenie rejestrów wyborców, a także dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu;
sporządzanie spisów wyborców;
prowadzenie spraw administracyjnych związanych z wydaniem, wymianą i utratą dowodów osobistych;
prowadzenie spraw administracyjnych z zakresu obowiązku meldunkowego;
Metryka strony