Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Wąsosz



R O Z D Z I A Ł I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Urząd Gminy Wąsosz zwany dalej urzędem, realizuje zadania własne gminy określone ustawami, statutem gminy ,uchwałami Rady Gminy i zarządzeniami Wójta Gminy oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej przekazane gminie z mocy przepisów ogólnie obowiązujących, względnie w drodze porozumień z właściwymi organami administracji publicznej.

§ 2

Urząd jest jednostką organizacyjną Gminy Wąsosz

§ 3

Wójt Gminy jako organ wykonawczy Gminy , wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu.

§ 4

Wójt Gminy Wąsosz jest kierownikiem Urzędu i zwierzchnikiem służbowym /pracodawcą/ jego pracowników ,kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz ponosi odpowiedzialność za sprawne i zgodne z prawem funkcjonowanie urzędu.

§ 5

1.Wójt kieruje pracą Urzędu przy pomocy Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy.

2.W czasie nieobecności Wójta Gminy , zadania wykonuje Z- ca Wójta .

§ 6

1.Sekretarz Gminy w zakresie ustalonym przez Wójta , zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu, warunki jego działania oraz organizuje pracę w Urzędzie.

2.Wójt może powierzyć prowadzenie spraw Gminy w swoim imieniu Sekretarzowi Gminy .



§ 7

1. Referatem Budżetu i Podatków kieruje skarbnik gminy.

2. W czasie nieobecności Skarbnika Gminy zadania wykonuje pracownik w/w referatu upoważniony przez Skarbnika Gminy.

3. Prawa i obowiązki Skarbnika Gminy /Głównego księgowego budżetu/ określają odrębne przepisy.

§ 8

Przy załatwianiu spraw stosuje się postanowienia kodeksu postępowania administracyjnego chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej.

§ 9

Czynności biurowe i kancelaryjne w urzędzie regulowane są postanowieniami instrukcji kancelaryjnej dla urzędów gmin.



R O Z D Z I A Ł II

STRUKTURA ORGANIZACYJNA URZĘDU



§ 10

1. W skład Urzędu Gminy wchodzą następujące komórki organizacyjne i stanowiska pracy, które przy znakowaniu spraw używają symboli:

1. Referat Budżetu i Podatków ,którym kieruje skarbnik gminy:

a) stanowisko d/s wymiaru zobowiązań pieniężnych,

b) stanowisko d/s księgowości,

c) stanowisko d/s obsługi finansowo – administracyjnej

d) referent .

2. Gminne Centrum Reagowania – „GCR”.

3. Samodzielne stanowiska pracy:

1. d/s obsługi Urzędu Stanu Cywilnego i Ewidencji Ludności – „USC”,

2. d/s obsługi Rady Gminy oraz obsługi kasy i archiwum – „RG”,

3.ds. pozamilitarnych przygotowań obronnych i wojska – „OW”,

4. d/s organizacyjno – kancelaryjnych – „OR”,

5.d/s działalności gospodarczej i mienia komunalnego – „GK”,

6. d/s planowania przestrzennego, gospodarki gruntami, kultury i sportu – „PG”

7.d/s rolnictwa, leśnictwa, ochrony środowiska i księgowości Gminnej Spółki
Wodnej – „ROŚ”,

8.d/s drogownictwa i konserwacji urządzeń melioracyjnych – „DM”,

9. d/s nadzoru budowlanego, bhp – „NB”,

10. informatyk -"' IN"

4. Pracownicy obsługi:

1. robotnik gospodarczy,

2. zaopatrzeniowiec- kierowca samochodu osobowego

2. Struktura stanowisk Urzędu stanowi załącznik do regulaminu.

§ 11

Stanowisko pracy, o którym mowa w § 10 ust.1 pkt.1 lit.a i b) może być jednoosobowe lub wieloosobowe.

§ 12

Referatem Budżetu i Podatków kieruje Skarbnik Gminy.

§ 13

  1. Urzędem Stanu Cywilnego kieruje Wójt Gminy. Pracownik z upoważnienia Wójta Gminy dokonuje obsługi USC (przygotowuje niezbędne dokumenty do załatwienia poszczególnych spraw).

  1. Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego ( Wójta Gminy) zastępuje zastępca kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.

§ 14

Sekretarz Gminy, poza zadaniami określonymi w § 5 ust.1, nadzoruje samodzielne stanowiska wymienione w § 10 ust.1, pkt.3 i pkt.4 lit. a.





R O Z D Z I A Ł III

ZASADY FUNKCJONOWANIA URZĘDU



§ 15

Szczegółowe zakresy czynności /obowiązków ,uprawnień i odpowiedzialności/, pracowników Urzędu w tym Sekretarza i Skarbnika Gminy określa Wójt ,za wyjątkiem pracowników Referatu Budżetu i Podatków ,których zakresy czynności określa Skarbnik Gminy w porozumieniu z sekretarzem Urzędu.



§ 16

Wójt może w formie pisemnej upoważnić pracowników Urzędu do wydawania decyzji i postanowień w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz wydawania zaświadczeń w imieniu wójta ,a także do załatwiania innych spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie.

§ 17

Dokumenty ,pisma ,decyzje przedstawione do podpisu Wójta powinny być uprzednio parafowane przez pracownika przygotowującego dokumenty ,oraz przez radcę prawnego w sprawach wymagających jego opinii.

§18

Pisma i akty normatywne oznacza się symbolami oraz pieczęciami według wzorów podanych w instrukcji kancelaryjnej.

§ 19

Pracownicy Urzędu są odpowiedzialni przed Wójtem za wykonywanie zadań określonych w zakresach czynności ,a w szczególności za :

1/ zgodność z prawem opracowywanych projektów decyzji administracyjnych,

2/ przygotowywanie projektów uchwał pod obrady Rady Gminy,

3/ właściwe przyjmowanie i załatwianie interesantów,

4/ terminowe załatwianie spraw,

5/ przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej oraz znajomość przepisów prawnych w zakresie obowiązującym na danym stanowisku.

§ 20

Środkami informacji oraz zawiadomienia interesantów o pracy Urzędu są :

1/ tablica ogłoszeń urzędowych,

2/ informacja o godzinach pracy Urzędu,

3/ tablica informacyjna o rozmieszczeniu stanowisk pracy w Urzędzie oraz informacje na

drzwiach pokoi biurowych o pracownikach w nich pracujących i skróconych zakresach ich
czynności,



4/ tablica informacyjna dla interesantów określająca zasady i tryb postępowania, niezbędne

dokumenty ,terminy i opłaty przy załatwianiu najczęściej powtarzających się spraw,

5/ informacja w sprawie przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków przez

Wójta, Z – cę Wójta lub pracowników Urzędu Gminy,

6/ tablica informacyjna o przyjmowaniu obywateli przez Przewodniczącego Rady Gminy.



R O Z D Z I A L IV

ROZPATRYWANIE SKARG I WNIOSKÓW



§ 21

1.Wójt Gminy a w razie jego dłuższej nieobecności Z- ca Wójta przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków.

2.Wójt Gminy /Z-ca Wójta / przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków od poniedziałku do czwartku w godzinach pracy urzędu, a w piątek od godz. 730do1700.

§ 22

Pracownicy urzędu zobowiązani są do przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy urzędu oraz udzielania wyjaśnień lub przyjmowania skarg i wniosków zgłaszanych do protokółu.





§ 23

Sekretarz Gminy koordynuje i nadzoruje sprawność i terminowość załatwienia skarg i wniosków oraz:

1/kieruje interesantów do właściwych stanowisk w celu rozpatrywania skargi lub wniosku,

2/kontroluje sposób załatwiania skarg i wniosków w urzędzie ,

3/udziela wyjaśnień w sprawie będącej przedmiotem skargi i wniosku ,jeżeli zaś urząd nie jest właściwy do jej rozpatrzenia – informuje ,gdzie powinien zainteresowany ją wnieść,

4/przekazuje w/w sprawy do urzędów i instytucji właściwych do ich rozpatrzenia, ewidencjonuje skargi i wnioski w rejestrze.

§ 24

Wójt określa sposób rozpatrzenia skargi lub wniosku oraz dokonuje dekretacji celem załatwienia przez właściwe stanowiska pracy.

§ 25

Załatwienie merytoryczne oraz rozpatrzenie skarg i wniosków należy do właściwego ze względu na przedmiot sprawy stanowiska pracy zaś ,jeżeli sprawa dotyczy właściwości kilku stanowisk pracy wspólnie przez te stanowiska pracy.

§ 26

Po rozpatrzeniu skargi i wniosku pracownik przygotowuje pisemną odpowiedź z zachowaniem trybu i terminu określonego w przepisach .

§ 27

Odpowiedź powinna zawierać wyczerpujące wyjaśnienia wszystkich okoliczności sprawy, ustosunkowanie się do zarzutów lub propozycji oraz zawiadomienie o podjętych działaniach i rozstrzygnięciach.

§ 28

Odpowiedź na skargi lub wnioski podpisuje Wójt ,a w razie jego dłuższej nieobecności Zastępca Wójta .











R O Z D Z I A Ł V

KONTROLA WEWNĘTRZNA



§ 29

Celem kontroli wewnętrznej jest sprawdzenie:

1/ realizacji zadań wynikających z aktów normatywnych ,uchwał Rady Gminy ,Zarządu oraz

zarządzeń Wójta Gminy.

2/ wykonania budżetu gminy,

3/ prawidłowego stosowania prawa w toku załatwiania indywidualnych spraw,

4/ zachowania tajemnicy państwowej i służbowej ,

5 /dyscypliny pracy ,w tym wykonywania poleceń przełożonych i zadań określonych w zakresach czynności pracowników ,

6/ przestrzegania regulaminów: organizacyjnego, pracy, instrukcji kancelaryjnej ,przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przeciwpożarowych,

7/ zabezpieczenia oraz ochrony mienia.

§ 30

1.Kontrolę wewnętrzną w urzędzie sprawuje Wójt Gminy i Sekretarz Gminy w stosunku do wszystkich pracowników w zakresie funkcjonowania urzędu.

2.Skarbnik Gminy w sprawach związanych z działalnością finansową gminy w stosunku do podległych sobie pracowników.

§ 31

Kontrolę urzędu oraz gminnych jednostek organizacyjnych przeprowadza Komisja Rewizyjna przy ewentualnym udziale pracowników urzędu delegowanych przez Wójta.

§ 32

Sekretarz Gminy koordynuje działalność kontrolną stanowisk pracy.

§ 33

Z kontroli sporządza się protokół w 3 jednobrzmiących egzemplarzach, z których po jednym otrzymuje Wójt Gminy ,pracownik kontrolowany, a jeden pozostaje w aktach .



R O Z D Z I A Ł VI

ZASADY POSTĘPOWANIA PRZY OPRACOWYWANIU AKTÓW PRAWNYCH , DECYZJI I AKTÓW O CHARAKTERZE INSTRUKCYJNYM



§ 34

Projektami aktów prawnych ,decyzji i aktów o charakterze instrukcyjnym są:

1/ projekty uchwał

2/ projekty zarządzeń

3/ projekty decyzji

4/ projekty zarządzeń i instrukcji wewnętrznych.

§ 35

Uchwały wydawane są w procesie decyzyjnym kolegialnych organów gminy.

§ 36

Zarządzenia wydawane są na podstawie upoważnienia zawartego w obowiązujących przepisach prawnych w celu wykonywania określonych zadań.

§ 37

Zarządzenia wewnętrzne i instrukcje wydawane są w celu wykonania określonych zadań i uporządkowania spraw realizowanych przez Urząd .

§ 38

Układ formalny aktów prawnych powinien odpowiadać zasadom legislacyjnym i wymogom przepisów prawa.

§ 39

1. Projekty aktów prawnych opracowywane są przez właściwy referat i stanowiska pracy.

2. Referat i stanowiska pracy obowiązane są uzgodnić opracowany projekt budżetu prawnego ze wszystkimi zainteresowanymi ,a w szczególności z :

1. referatem budżetu i podatków ,jeżeli dotyczy zadań społeczno –gospodarczych, zadań budżetowych lub ma spowodować inne skutki finansowe i gospodarcze,

2. jednostkami organizacyjnymi gminy, którym ma być powierzone wykonywanie zadań lub aktu prawnego,

3. pracownikiem prowadzącym sprawy Rady Gminy.

§ 40

Pod względem formalno – prawnym projekty uchwał Rady Gminy opiniuje radca prawny.

§ 41

W Urzędzie Gminy prowadzony jest rejestr wydawanych aktów prawnych, oddzielnie dla każdego rodzaju aktu przez pracownika zatrudnionego na stanowisku, do spraw obsługi Rady Gminy oraz obsługi kasy, a także pracownika do spraw organizacyjno – kancelaryjnych.

§ 42

Akty prawne podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego ,jeżeli takie ogłoszenie jest wymagane obowiązującymi przepisami.

§ 43

Akty prawne po zarejestrowaniu przekazywane są do wykonania właściwym pracownikom wraz z poleceniem Wójta Gminy , co do trybu i sposobu ich wykonania.



R O Z D Z I A Ł VII

ZASADY DZIAŁANIA KOMÓREK I STANOWISK PRACY

§ 44

W celu wykonania powierzonych zadań stanowiska pracy wykonują następujące czynności i zadania:

1/ opracowują projekty uchwał organów gminy,

2/ przygotowują projekty planów gospodarczych i budżetu gminy,

3/ opracowują projekty ,analizy, oceny oraz sprawozdania w ramach prowadzonych spraw,

4/ zapewniają właściwą i terminową realizację zadań,

5/ w zakresie wykonywania zadań współdziałają z innymi komórkami urzędu oraz jednostkami organizacyjnymi i instytucjami,

6/ zapewniają obsługę merytoryczną Rady oraz komisji Rady Gminy,

7/ rozpatrują i załatwiają interpelacje i wnioski radnych oraz skargi i wnioski interesantów,

8/ przygotowują projekty decyzji administracyjnych,

9/ wykonują na polecenie Wójta Gminy inne zadania w sprawach nie objętych zakresem

czynności,

10/ wykonują zadania w zakresie obronności i obrony cywilnej, , do których należy :

1/ opracowanie planu operacyjnego funkcjonowania gminy na czas zewnętrznego zagrożenia państwa i na czas wojny ,

2/ przygotowanie głównego stanowiska kierowania Wójta Gminy w swojej stałej siedzibie poprzez system stałych dyżurów i łączności ze stanowiskami ,

3/ organizowanie szkolenia obronnego ,

4/ tworzenie warunków do funkcjonowania publicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa ,

5/ reklamowanie pracowników i radnych od pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny ,

6/ prowadzenie postępowania administracyjnego i wydawanie decyzji dotyczących świadczeń osobistych i rzeczowych w zakresie obrony ,

7/ uwzględnienie potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa w zagospodarowaniu przestrzennym gminy ,

8/ utrzymywanie w sprawności technicznej rezerwy państwowej(agregatu prądotwórczego) ,

9/ planowanie i finansowanie zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa”,

10 a Wykonują zadania w zakresie spraw wojskowych :

1/ udział w przygotowaniu poboru i jego przeprowadzeniu ,

2/ przygotowanie i przeprowadzenie rejestracji przedpoborowych ,

3/ orzekanie o konieczności sprawowania przez żołnierzy oraz osoby spełniające zastępczo obowiązek służby wojskowej, bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny oraz o uznaniu za posiadających na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny “.

§ 45

W urzędzie wyznaczone są zastępstwa stałe, na wypadek nieobecności danego pracownika w pracy.

§ 46

Przy zmianach personalnych pracowników urzędu obowiązuje protokólarne przekazywanie zakresu prowadzonych spraw na danym stanowisku.

§ 47

Zasady i tryb funkcjonowania urzędu oraz sprawy porządkowe pracowników urzędu określone są w Regulaminie Pracy Urzędu Gminy.



R O Z D Z I A Ł VIII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE



§ 48

Do zmiany regulaminu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.























Załącznik do regulaminu organizacyjnego

Urzędu Gminy Wąsosz



S T R U K T U R A S T A N O W I S K



    1.WÓJT GMINY - liczba pracowników – 1

    - liczba etatów –1

2.SEKRETARZ GMINY - liczba pracowników – 1

- liczba etatów – 1



    3.REFERAT BUDŻETU I PODATKÓW - liczba pracowników – 7

- liczba etatów – 7



- SKARBNIK GMINY - liczba pracowników – 1

- liczba etatów – 1



-STANOWISKO d/s WYMIARU ZOBOWIĄZAŃ PIENIĘŻNYCH

    -liczba pracowników – 2

    - liczba etatów - 2

- STANOWISKO d/s KSIĘGOWOŚCI - liczba pracowników - 2

- liczba etatów – 2

- STANOWISKO d/s OBSŁUGI FINANSOWO - liczba pracowników – 1

ADMINISTRACYJNEJ - liczba etatów – 1



- REFERENT - liczba pracowników – 1

- liczba etatów - 1

    4.Insp. d/s OBSŁUGI URZĘDU STANU - liczba pracowników – 1

CYWILNEGO, EWIDENCJI LUDNOŚCI - liczba etatów – 1



    5.GMINNE CENTRUM REAGOWANIA - liczba pracowników – 0

    - liczba etatów – 0



    6.SAMODZIELNE STANOWISKA PRACY: - liczba pracowników – 9

    - liczba etatów - 9



- d/s OBSŁUGI RADY GMINY ORAZ OBSŁUGI - liczba pracowników – 1

KASY I ARCHIWUM - liczba etatów – 1

- d/s POZAMILITARNYCH PRZYGOTOWAŃ - liczba pracowników – 1

OBRONNYCH I WOJSKA - liczba etatów – 1

- d/s ORGANIZACYJNO – KANCELARYJNYCH - liczba pracowników - 1

- liczba etatów – 1

- d/s DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ I MIENIA - liczba pracowników – 1

KOMUNALNEGO - liczba etatów - 1

- d/s PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO, GOSPODARKI GRUNTAMI, KULTURY I SPORTU - liczba etatów – 1

- d/s ROLNICTWA, LEŚNICTWA, OCHRONY - liczba pracowników – 1

ŚRODOWISKA I KSIEGOWOŚCI - liczba etatów – 1

GMINEJ SPÓŁKI WODNEJ

- d/s DROGOWNICTWA I KONSERWACJI - liczba pracowników – 1

URZĄDZEŃ MELIORACYJNYCH - liczba etatów – 1

- d/s NADZORU BUDOWLANEGO, BHP - liczba pracowników – 1

    - liczba etatów – 1

    - INFORMATYK - liczba pracowników - 1

    - liczba etatów -1

    7.PRACOWNICY OBSŁUGI: - liczba pracowników – 2

- liczba etatów – 2



- ROBOTNIK GOSPODARCZY - liczba pracowników – 1

- liczba etatów – 1



-ZAOPATRZENIOWIEC -KIEROWCA SAMOCHODU OSOBOWEGO

- liczba pracowników - 1

- liczba etatów - 1



Razem pracowników 21/w tym Wójt i Sekretarz Gminy/

Razem etatów 21/w tym Wójt i Sekretarz Gminy/




Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Wąsosz

Wytwarzający/odpowiadający: Helena Chorosz

Wprowadzający: Helena Chorosz

Data modyfikacji: 2007-01-15

Opublikował: Artur Wiszowaty

Data publikacji: 2007-01-15