Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Wąsosz
R O Z D Z I A Ł I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Urząd Gminy Wąsosz zwany dalej urzędem, realizuje zadania własne gminy określone ustawami, statutem gminy ,uchwałami Rady Gminy i zarządzeniami Wójta Gminy oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej przekazane gminie z mocy przepisów ogólnie obowiązujących, względnie w drodze porozumień z właściwymi organami administracji publicznej.
§ 2
Urząd jest jednostką organizacyjną Gminy Wąsosz
§ 3
Wójt Gminy jako organ wykonawczy Gminy , wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu.
§ 4
Wójt Gminy Wąsosz jest kierownikiem Urzędu i zwierzchnikiem służbowym /pracodawcą/ jego pracowników ,kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz ponosi odpowiedzialność za sprawne i zgodne z prawem funkcjonowanie urzędu.
§ 5
1.Wójt kieruje pracą Urzędu przy pomocy Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy.
2.W czasie nieobecności Wójta Gminy , zadania wykonuje Z- ca Wójta .
§ 6
1.Sekretarz Gminy w zakresie ustalonym przez Wójta , zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu, warunki jego działania oraz organizuje pracę w Urzędzie.
2.Wójt może powierzyć prowadzenie spraw Gminy w swoim imieniu Sekretarzowi Gminy .
§ 7
1. Referatem Budżetu i Podatków kieruje skarbnik gminy.
2. W czasie nieobecności Skarbnika Gminy zadania wykonuje pracownik w/w referatu upoważniony przez Skarbnika Gminy.
3. Prawa i obowiązki Skarbnika Gminy /Głównego księgowego budżetu/ określają odrębne przepisy.
§ 8
Przy załatwianiu spraw stosuje się postanowienia kodeksu postępowania administracyjnego chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej.
§ 9
Czynności biurowe i kancelaryjne w urzędzie regulowane są postanowieniami instrukcji kancelaryjnej dla urzędów gmin.
R O Z D Z I A Ł II
STRUKTURA ORGANIZACYJNA URZĘDU
§ 10
1. W skład Urzędu Gminy wchodzą następujące komórki organizacyjne i stanowiska pracy, które przy znakowaniu spraw używają symboli:
1. Referat Budżetu i Podatków ,którym kieruje skarbnik gminy:
a) stanowisko d/s wymiaru zobowiązań pieniężnych,
b) stanowisko d/s księgowości,
c) stanowisko d/s obsługi finansowo – administracyjnej
d) referent .
2. Gminne Centrum Reagowania – „GCR”.
3. Samodzielne stanowiska pracy:
1. d/s obsługi Urzędu Stanu Cywilnego i Ewidencji Ludności – „USC”,
2. d/s obsługi Rady Gminy oraz obsługi kasy i archiwum – „RG”,
3.ds. pozamilitarnych przygotowań obronnych i wojska – „OW”,
4. d/s organizacyjno – kancelaryjnych – „OR”,
5.d/s działalności gospodarczej i mienia komunalnego – „GK”,
6. d/s planowania przestrzennego, gospodarki gruntami, kultury i sportu – „PG”
7.d/s rolnictwa, leśnictwa, ochrony środowiska i księgowości Gminnej Spółki
Wodnej – „ROŚ”,
8.d/s drogownictwa i konserwacji urządzeń melioracyjnych – „DM”,
9. d/s nadzoru budowlanego, bhp – „NB”,
10. informatyk -"' IN"
4. Pracownicy obsługi:
1. robotnik gospodarczy,
2. zaopatrzeniowiec- kierowca samochodu osobowego
2. Struktura stanowisk Urzędu stanowi załącznik do regulaminu.
§ 11
Stanowisko pracy, o którym mowa w § 10 ust.1 pkt.1 lit.a i b) może być jednoosobowe lub wieloosobowe.
§ 12
Referatem Budżetu i Podatków kieruje Skarbnik Gminy.
§ 13
-
Urzędem Stanu Cywilnego kieruje Wójt Gminy. Pracownik z upoważnienia Wójta Gminy dokonuje obsługi USC (przygotowuje niezbędne dokumenty do załatwienia poszczególnych spraw).
-
Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego ( Wójta Gminy) zastępuje zastępca kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.
§ 14
Sekretarz Gminy, poza zadaniami określonymi w § 5 ust.1, nadzoruje samodzielne stanowiska wymienione w § 10 ust.1, pkt.3 i pkt.4 lit. a.
R O Z D Z I A Ł III
ZASADY FUNKCJONOWANIA URZĘDU
§ 15
Szczegółowe zakresy czynności /obowiązków ,uprawnień i odpowiedzialności/, pracowników Urzędu w tym Sekretarza i Skarbnika Gminy określa Wójt ,za wyjątkiem pracowników Referatu Budżetu i Podatków ,których zakresy czynności określa Skarbnik Gminy w porozumieniu z sekretarzem Urzędu.
§ 16
Wójt może w formie pisemnej upoważnić pracowników Urzędu do wydawania decyzji i postanowień w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz wydawania zaświadczeń w imieniu wójta ,a także do załatwiania innych spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie.
§ 17
Dokumenty ,pisma ,decyzje przedstawione do podpisu Wójta powinny być uprzednio parafowane przez pracownika przygotowującego dokumenty ,oraz przez radcę prawnego w sprawach wymagających jego opinii.
§18
Pisma i akty normatywne oznacza się symbolami oraz pieczęciami według wzorów podanych w instrukcji kancelaryjnej.
§ 19
Pracownicy Urzędu są odpowiedzialni przed Wójtem za wykonywanie zadań określonych w zakresach czynności ,a w szczególności za :
1/ zgodność z prawem opracowywanych projektów decyzji administracyjnych,
2/ przygotowywanie projektów uchwał pod obrady Rady Gminy,
3/ właściwe przyjmowanie i załatwianie interesantów,
4/ terminowe załatwianie spraw,
5/ przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej oraz znajomość przepisów prawnych w zakresie obowiązującym na danym stanowisku.
§ 20
Środkami informacji oraz zawiadomienia interesantów o pracy Urzędu są :
1/ tablica ogłoszeń urzędowych,
2/ informacja o godzinach pracy Urzędu,
3/ tablica informacyjna o rozmieszczeniu stanowisk pracy w Urzędzie oraz informacje na
drzwiach pokoi biurowych o pracownikach w nich pracujących i skróconych zakresach ich
czynności,
4/ tablica informacyjna dla interesantów określająca zasady i tryb postępowania, niezbędne
dokumenty ,terminy i opłaty przy załatwianiu najczęściej powtarzających się spraw,
5/ informacja w sprawie przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków przez
Wójta, Z – cę Wójta lub pracowników Urzędu Gminy,
6/ tablica informacyjna o przyjmowaniu obywateli przez Przewodniczącego Rady Gminy.
R O Z D Z I A L IV
ROZPATRYWANIE SKARG I WNIOSKÓW
§ 21
1.Wójt Gminy a w razie jego dłuższej nieobecności Z- ca Wójta przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków.
2.Wójt Gminy /Z-ca Wójta / przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków od poniedziałku do czwartku w godzinach pracy urzędu, a w piątek od godz. 730do1700.
§ 22
Pracownicy urzędu zobowiązani są do przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy urzędu oraz udzielania wyjaśnień lub przyjmowania skarg i wniosków zgłaszanych do protokółu.
§ 23
Sekretarz Gminy koordynuje i nadzoruje sprawność i terminowość załatwienia skarg i wniosków oraz:
1/kieruje interesantów do właściwych stanowisk w celu rozpatrywania skargi lub wniosku,
2/kontroluje sposób załatwiania skarg i wniosków w urzędzie ,
3/udziela wyjaśnień w sprawie będącej przedmiotem skargi i wniosku ,jeżeli zaś urząd nie jest właściwy do jej rozpatrzenia – informuje ,gdzie powinien zainteresowany ją wnieść,
4/przekazuje w/w sprawy do urzędów i instytucji właściwych do ich rozpatrzenia, ewidencjonuje skargi i wnioski w rejestrze.
§ 24
Wójt określa sposób rozpatrzenia skargi lub wniosku oraz dokonuje dekretacji celem załatwienia przez właściwe stanowiska pracy.
§ 25
Załatwienie merytoryczne oraz rozpatrzenie skarg i wniosków należy do właściwego ze względu na przedmiot sprawy stanowiska pracy zaś ,jeżeli sprawa dotyczy właściwości kilku stanowisk pracy wspólnie przez te stanowiska pracy.
§ 26
Po rozpatrzeniu skargi i wniosku pracownik przygotowuje pisemną odpowiedź z zachowaniem trybu i terminu określonego w przepisach .
§ 27
Odpowiedź powinna zawierać wyczerpujące wyjaśnienia wszystkich okoliczności sprawy, ustosunkowanie się do zarzutów lub propozycji oraz zawiadomienie o podjętych działaniach i rozstrzygnięciach.
§ 28
Odpowiedź na skargi lub wnioski podpisuje Wójt ,a w razie jego dłuższej nieobecności Zastępca Wójta .
R O Z D Z I A Ł V
KONTROLA WEWNĘTRZNA
§ 29
Celem kontroli wewnętrznej jest sprawdzenie:
1/ realizacji zadań wynikających z aktów normatywnych ,uchwał Rady Gminy ,Zarządu oraz
zarządzeń Wójta Gminy.
2/ wykonania budżetu gminy,
3/ prawidłowego stosowania prawa w toku załatwiania indywidualnych spraw,
4/ zachowania tajemnicy państwowej i służbowej ,
5 /dyscypliny pracy ,w tym wykonywania poleceń przełożonych i zadań określonych w zakresach czynności pracowników ,
6/ przestrzegania regulaminów: organizacyjnego, pracy, instrukcji kancelaryjnej ,przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przeciwpożarowych,
7/ zabezpieczenia oraz ochrony mienia.
§ 30
1.Kontrolę wewnętrzną w urzędzie sprawuje Wójt Gminy i Sekretarz Gminy w stosunku do wszystkich pracowników w zakresie funkcjonowania urzędu.
2.Skarbnik Gminy w sprawach związanych z działalnością finansową gminy w stosunku do podległych sobie pracowników.
§ 31
Kontrolę urzędu oraz gminnych jednostek organizacyjnych przeprowadza Komisja Rewizyjna przy ewentualnym udziale pracowników urzędu delegowanych przez Wójta.
§ 32
Sekretarz Gminy koordynuje działalność kontrolną stanowisk pracy.
§ 33
Z kontroli sporządza się protokół w 3 jednobrzmiących egzemplarzach, z których po jednym otrzymuje Wójt Gminy ,pracownik kontrolowany, a jeden pozostaje w aktach .
R O Z D Z I A Ł VI
ZASADY POSTĘPOWANIA PRZY OPRACOWYWANIU AKTÓW PRAWNYCH , DECYZJI I AKTÓW O CHARAKTERZE INSTRUKCYJNYM
§ 34
Projektami aktów prawnych ,decyzji i aktów o charakterze instrukcyjnym są:
1/ projekty uchwał
2/ projekty zarządzeń
3/ projekty decyzji
4/ projekty zarządzeń i instrukcji wewnętrznych.
§ 35
Uchwały wydawane są w procesie decyzyjnym kolegialnych organów gminy.
§ 36
Zarządzenia wydawane są na podstawie upoważnienia zawartego w obowiązujących przepisach prawnych w celu wykonywania określonych zadań.
§ 37
Zarządzenia wewnętrzne i instrukcje wydawane są w celu wykonania określonych zadań i uporządkowania spraw realizowanych przez Urząd .
§ 38
Układ formalny aktów prawnych powinien odpowiadać zasadom legislacyjnym i wymogom przepisów prawa.
§ 39
1. Projekty aktów prawnych opracowywane są przez właściwy referat i stanowiska pracy.
2. Referat i stanowiska pracy obowiązane są uzgodnić opracowany projekt budżetu prawnego ze wszystkimi zainteresowanymi ,a w szczególności z :
1. referatem budżetu i podatków ,jeżeli dotyczy zadań społeczno –gospodarczych, zadań budżetowych lub ma spowodować inne skutki finansowe i gospodarcze,
2. jednostkami organizacyjnymi gminy, którym ma być powierzone wykonywanie zadań lub aktu prawnego,
3. pracownikiem prowadzącym sprawy Rady Gminy.
§ 40
Pod względem formalno – prawnym projekty uchwał Rady Gminy opiniuje radca prawny.
§ 41
W Urzędzie Gminy prowadzony jest rejestr wydawanych aktów prawnych, oddzielnie dla każdego rodzaju aktu przez pracownika zatrudnionego na stanowisku, do spraw obsługi Rady Gminy oraz obsługi kasy, a także pracownika do spraw organizacyjno – kancelaryjnych.
§ 42
Akty prawne podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego ,jeżeli takie ogłoszenie jest wymagane obowiązującymi przepisami.
§ 43
Akty prawne po zarejestrowaniu przekazywane są do wykonania właściwym pracownikom wraz z poleceniem Wójta Gminy , co do trybu i sposobu ich wykonania.
R O Z D Z I A Ł VII
ZASADY DZIAŁANIA KOMÓREK I STANOWISK PRACY
§ 44
W celu wykonania powierzonych zadań stanowiska pracy wykonują następujące czynności i zadania:
1/ opracowują projekty uchwał organów gminy,
2/ przygotowują projekty planów gospodarczych i budżetu gminy,
3/ opracowują projekty ,analizy, oceny oraz sprawozdania w ramach prowadzonych spraw,
4/ zapewniają właściwą i terminową realizację zadań,
5/ w zakresie wykonywania zadań współdziałają z innymi komórkami urzędu oraz jednostkami organizacyjnymi i instytucjami,
6/ zapewniają obsługę merytoryczną Rady oraz komisji Rady Gminy,
7/ rozpatrują i załatwiają interpelacje i wnioski radnych oraz skargi i wnioski interesantów,
8/ przygotowują projekty decyzji administracyjnych,
9/ wykonują na polecenie Wójta Gminy inne zadania w sprawach nie objętych zakresem
czynności,
10/ wykonują zadania w zakresie obronności i obrony cywilnej, , do których należy :
1/ opracowanie planu operacyjnego funkcjonowania gminy na czas zewnętrznego zagrożenia państwa i na czas wojny ,
2/ przygotowanie głównego stanowiska kierowania Wójta Gminy w swojej stałej siedzibie poprzez system stałych dyżurów i łączności ze stanowiskami ,
3/ organizowanie szkolenia obronnego ,
4/ tworzenie warunków do funkcjonowania publicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa ,
5/ reklamowanie pracowników i radnych od pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny ,
6/ prowadzenie postępowania administracyjnego i wydawanie decyzji dotyczących świadczeń osobistych i rzeczowych w zakresie obrony ,
7/ uwzględnienie potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa w zagospodarowaniu przestrzennym gminy ,
8/ utrzymywanie w sprawności technicznej rezerwy państwowej(agregatu prądotwórczego) ,
9/ planowanie i finansowanie zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa”,
10 a Wykonują zadania w zakresie spraw wojskowych :
1/ udział w przygotowaniu poboru i jego przeprowadzeniu ,
2/ przygotowanie i przeprowadzenie rejestracji przedpoborowych ,
3/ orzekanie o konieczności sprawowania przez żołnierzy oraz osoby spełniające zastępczo obowiązek służby wojskowej, bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny oraz o uznaniu za posiadających na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny “.
§ 45
W urzędzie wyznaczone są zastępstwa stałe, na wypadek nieobecności danego pracownika w pracy.
§ 46
Przy zmianach personalnych pracowników urzędu obowiązuje protokólarne przekazywanie zakresu prowadzonych spraw na danym stanowisku.
§ 47
Zasady i tryb funkcjonowania urzędu oraz sprawy porządkowe pracowników urzędu określone są w Regulaminie Pracy Urzędu Gminy.
R O Z D Z I A Ł VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 48
Do zmiany regulaminu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.
Załącznik do regulaminu organizacyjnego
Urzędu Gminy Wąsosz
S T R U K T U R A S T A N O W I S K
1.WÓJT GMINY - liczba pracowników – 1
- liczba etatów –1
2.SEKRETARZ GMINY - liczba pracowników – 1
- liczba etatów – 1
3.REFERAT BUDŻETU I PODATKÓW - liczba pracowników – 7
- liczba etatów – 7
- SKARBNIK GMINY - liczba pracowników – 1
- liczba etatów – 1
-STANOWISKO d/s WYMIARU ZOBOWIĄZAŃ PIENIĘŻNYCH
-liczba pracowników – 2
- liczba etatów - 2
- STANOWISKO d/s KSIĘGOWOŚCI - liczba pracowników - 2
- liczba etatów – 2
- STANOWISKO d/s OBSŁUGI FINANSOWO - liczba pracowników – 1
ADMINISTRACYJNEJ - liczba etatów – 1
- REFERENT - liczba pracowników – 1
- liczba etatów - 1
4.Insp. d/s OBSŁUGI URZĘDU STANU - liczba pracowników – 1
CYWILNEGO, EWIDENCJI LUDNOŚCI - liczba etatów – 1
5.GMINNE CENTRUM REAGOWANIA - liczba pracowników – 0
- liczba etatów – 0
6.SAMODZIELNE STANOWISKA PRACY: - liczba pracowników – 9
- liczba etatów - 9
- d/s OBSŁUGI RADY GMINY ORAZ OBSŁUGI - liczba pracowników – 1
KASY I ARCHIWUM - liczba etatów – 1
- d/s POZAMILITARNYCH PRZYGOTOWAŃ - liczba pracowników – 1
OBRONNYCH I WOJSKA - liczba etatów – 1
- d/s ORGANIZACYJNO – KANCELARYJNYCH - liczba pracowników - 1
- liczba etatów – 1
- d/s DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ I MIENIA - liczba pracowników – 1
KOMUNALNEGO - liczba etatów - 1
- d/s PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO, GOSPODARKI GRUNTAMI, KULTURY I SPORTU - liczba etatów – 1
- d/s ROLNICTWA, LEŚNICTWA, OCHRONY - liczba pracowników – 1
ŚRODOWISKA I KSIEGOWOŚCI - liczba etatów – 1
GMINEJ SPÓŁKI WODNEJ
- d/s DROGOWNICTWA I KONSERWACJI - liczba pracowników – 1
URZĄDZEŃ MELIORACYJNYCH - liczba etatów – 1
- d/s NADZORU BUDOWLANEGO, BHP - liczba pracowników – 1
- liczba etatów – 1
- INFORMATYK - liczba pracowników - 1
- liczba etatów -1
7.PRACOWNICY OBSŁUGI: - liczba pracowników – 2
- liczba etatów – 2
- ROBOTNIK GOSPODARCZY - liczba pracowników – 1
- liczba etatów – 1
-ZAOPATRZENIOWIEC -KIEROWCA SAMOCHODU OSOBOWEGO
- liczba pracowników - 1
- liczba etatów - 1
Razem pracowników 21/w tym Wójt i Sekretarz Gminy/
Razem etatów 21/w tym Wójt i Sekretarz Gminy/
Metryka strony