Zarządzenie Nr 6/09

Z A R Z Ą D Z E N I E N r 6/09

WÓJTA GMINY WĄSOSZ

z dnia 09 marca 2009 r.

w sprawie przyjęcia sprawozdanie z wykonania budżetu za 2008 rok.

Na podstawie art.199 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych
( Dz.U. Nr 249, poz. 2104, Nr 169, poz.1420, z 2006r. Nr 45, poz..319, Nr 104, poz. 708, Nr 187, poz.1381, Nr 170, poz.1217 i poz.1218, Nr 249, poz.1832, z 2007r. Nr 82, poz.560, Nr 88, poz.587, Nr 115 poz.791, Nr 140 poz.984) oraz uchwały Nr XXI/136/06 Rady Gminy Wąsosz z dnia 28 sierpnia 2006 r. zarządzam przyjąć:

§ 1

1. Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za 2008 roku zgodnie z załącznikami :

- plan dochodów po dokonanych zmianach – 10.232.664,52 zł. zrealizowano

9.811.949,32 zł. załącznik Nr 1.

- plan wydatków 11.437.495,52 zł. zrealizowano — zł. 9.495.719,47zł.
załącznik Nr 2.

2. Sprawozdanie z wykonania zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz

innych zadań zleconych Gminie, zgodnie z załącznikiem Nr 3.

3. Sprawozdanie opisowe z realizacji budżetu Gminy za 2008 rok.

4. Sprawozdanie za 2008 r. z wykonania planu finansowego Instytucji Kultury
w Wąsoszu: Gminny Ośrodek Kultury, zgodnie z załącznikiem Nr 4.

5. Sprawozdanie za 2008 r. z wykonania planu finansowego Instytucji Kultury
w Wąsoszu: Gminna Biblioteka Publiczna , zgodnie z załącznikiem Nr 5.

§ 2

Sprawozdanie przekazać Radzie Gminy i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku Zespół Zamiejscowy w Łomży.

Wójt Gminy Wąsosz

Czesław Ołdakowski

Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr6 /09 Wójta Gminy Wąsosz z dnia 09 marca 2009r.

Sprawozdanie z wykonania dochodów gminy za 2008r.

Dział

Rozdział

Paragraf

Treść

Wartość

Wykonanie

%

010

Rolnictwo i łowiectwo

362.985,00

359.283,68

98,0

01010

Infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi

4 000,00

300,00

7,5

0970

Wpływy z różnych dochodów

4 000,00

300,00

7,5

01095

Pozostała działalność

358.985,00

358.983,68

100,0

2010

Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie (związkom gmin) ustawami

358.985,00

358.983,68

100,0

020

Leśnictwo

1.975,00

1.846,93

93,0

02001

Gospodarka leśna

1.975,00

1.846,93

93,0

0750

Dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze

1.975,00

1.846,93

93,0

600

Transport i łączność

421.883,51

85.000,00

20,0

60016

Drogi publiczne gminne

421.883,51

85.000,00

20,1

2330

Dotacje celowe otrzymane od samorządu województwa na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego

85.000,00

85.000,00

100,0

6298

Środki na dofinansowanie własnych inwestycji gmin (związków gmin), powiatów (związków powiatów), samorządów województw, pozyskane z innych źródeł

336.883,51

700

Gospodarka mieszkaniowa

212.516,00

204.340,09

96,1

70005

Gospodarka gruntami i nieruchomościami

212.516,00

204.340,09

96,1

0460

Wpływy z opłaty eksploatacyjnej

160.000,00

166.842,36

104,2

0470

Wpływy z opłat za zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste nieruchomości

516,00

516,33

100,0

0750

Dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze

25.000,00

29.194,87

116,7

0910

Odsetki od nieterminowych wpłat

1,89

0870

Wpływy ze sprzedaży składników majątkowych

25.000,00

7.784,64

31,1

0970

Wpływy z różnych dochodów

2.000,00

1,89

750

Administracja publiczna

97.767,50

105..615,62

108,0

75011

Urzędy wojewódzkie

62.500,00

61.294,00

98,0

2010

Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie (związkom gmin) ustawami

61.000,00

61.000,00

100,0

2360

Dochody jednostek samorządu terytorialnego związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami

1.500,00

294,00

19,6

75023

Urzędy gmin (miast i miast na prawach powiatu)

13.200,00

29.254,12

221,6

0690

Wpływy z różnych opłat

1.500,00

1.857,20

123,8

0970

Wpływy z różnych dochodów

11.700,00

27.396,92

234,1

75095

Pozostała działalność

15.067,50

15.067,50

100

2440

Dotacje otrzymane z dotacji celowych

15.067,50

15.067,50

100,0

Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa

584,00

584,00

75101

Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa

584,00

584,00

100,0

2010

Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie (związkom gmin) ustawami

584,00

584,00

100,0

756

Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem

1.373.613,00

1.268.314,50

92,0

75601

Wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych

5.800,00

5.401,00

93,1

0350

Podatek od działalności gospodarczej osób fizycznych, opłacany w formie karty podatkowej

5.800,00

5.401,00

93,1

75615

Wpływy z podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych

160.430,00

161.909,00

100,9

0310

Podatek od nieruchomości

123.360,00

124.905,00

101,2

0320

Podatek rolny

2.400,00

2.305,00

96,0

0330

Podatek leśny

34.670,00

34.699,00

100,0

75616

Wpływy z podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od spadków i darowizn, podatku od czynności cywilno-prawnych oraz podatków i opłat lokalnych od osób fizycznych

525.750,00

524.951,27

99,8

0310

Podatek od nieruchomości

190.600,00

196.034,00

102,8

0320

Podatek rolny

278.000,00

263.544,26

94,8

0330

Podatek leśny

26.200,00

26.121,44

99,7

0340

Podatek od środków transportowych

7.450,00

7.305,80

98,0

0360

Podatek od spadków i darowizn

1.000,00

2.514,00

251,4

0430

Wpływy z opłaty targowej

2.000,00

2.500,00

125,0

0500

Podatek od czynności cywilnoprawnych

20.000,00

26.055,00

130,2

0910

Odsetki od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat

500,00

876,77

175,3

75618

Wpływy z innych opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego na podstawie ustaw

0410

Wpływy z opłaty skarbowej

20.000,00

18.269,80

91,3

0480

Wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu

26.000,00

24.772,27

95,0

75621

Udziały gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa

635.633,00

533.011,16

83,0

0010

Podatek dochodowy od osób fizycznych

425.633,00

472.080,00

110,0

0020

Podatek dochodowy od osób prawnych

210.000,00

60.931,16

29,0

758

Różne rozliczenia

5.415.469,00

5.419.258,24

100,1

75801

Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego

2920

Subwencje ogólne z budżetu państwa

2.779.723,00

2.779.723,00

100,0

75807

Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin

2920

Subwencje ogólne z budżetu państwa

2.339.843,00

2.339.843,00

100,0

75814

Różne rozliczenia finansowe

0920

Pozostałe odsetki

62.000,00

65.789,24

106,1

75831

Część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin

2920

Subwencje ogólne z budżetu państwa

233.903,00

233.903,00

100,0

801

Oświata i wychowanie

9.699,51

9.699,51

100,0

80101

Szkoły podstawowe

2030

Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin)

9.699,51

9.699,51

100,0

852

Pomoc społeczna

85212

Świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego

0970

Wpływy z różnych dochodów

500,00

195,52

39,0

2010

Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie (związkom gmin) ustawami

1.522.000,00

1.469.260,25

96,0

85213

Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierajace niektóre świadczenia z pomocy społecznej, niektóre świadczenia rodzinne oraz za osoby uczestniczące w zajęciach w centrum integracji społecznej.

4.000,00

2.552,24

63,0

2010

Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie (związkom gmin) ustawami

4.000,00

2.552,24

63,0

85214

Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

199.000,00

180.559,87

90,0

2010

Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie (związkom gmin) ustawami

45.000,00

28.676,43

63,0

2030

Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin)

154.000,00

151.883,44

98,0

85219

Ośrodki pomocy społecznej

2030

Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin)

84.000,00

84.000,00

100,0

85228

Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze

0830

Wpływy z usług

4.000,00

4.437,00

110,0

85295

Pozostała działalność

2023

Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej

59.103,00

59.101,02

100,0

2030

Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin)

211.100,00

209.012,00

99,0

854

Edukacyjna opieka wychowawcza

85415

Pomoc materialna dla uczniów

2030

Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin)

182.053,00

180.644,00

99,0

900

Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

90001

Gospodarka ściekowa i ochrona wód

0970

Wpływy z różnych dochodów

1.000,00

1.000,00

100,0

90003

Oczyszczanie miast i wsi

0970

Wpływy z różnych dochodów

2.000,00

1.943,87

97,0

90020

Wpłaty i wydatki związane z gromadzeniem środków z opłat produktowych

0400

Wpływy z opłaty produktowej

77.48

926

Kultura fizyczna i sport

92695

Pozostała działalność

6298

Środki na dofinansowanie własnych inwestycji gmin (związków gmin), powiatów (związków powiatów), samorządów województw, pozyskane z innych źródeł

159 916,00

159.916,00

100,0

Razem:

10.323.664,52

9.811.949,32

95,0

Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr6/09
W ójta Gminy Wąsosz
z dnia 09 marca 2009r.

Sprawozdanie z wykonania wydatków gminy za 2008r.

Dział

Rozdział

Paragraf

Treść

Wartość

Wykonanie

%

010

Rolnictwo i łowiectwo

907.885,00

404.544,24

44,5

01010

Infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi

520.000,00

19.795,39

3,8

6050

Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych

520.000,00

19.795,39

3,8

01030

Izby rolnicze

2850

Wpłaty gmin na rzecz izb rolniczych w wysokości 2% uzyskanych wpływów z podatku rolnego

5.400,00

5.123,72

94,8

01095

Pozostała działalność

382.485,00

379.625,13

99,2

3030

Różne wydatki na rzecz osób fizycznych

351.946,00

351.944,79

100,0

4010

Wynagrodzenia osobowe

2.291,00

2.291,00

100,0

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

4.385,00

2.795,28

63,7

4300

Zakup usług pozostałych

22.000,00

20.731,61

4700

Szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej

180,00

180,00

100,0

4740

Zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych

1.683,00

1.682,45

100,0

600

Transport i łączność

1.162.733,51

1.040.908,82

89,5

60014

Drogi publiczne powiatowe

125.000,00

125.000,00

100,0

2710

Dotacja celowa na pomoc finansową udzielaną między jednostkami samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań bieżących

104.000,00

104.000,00

100,0

6300

Dotacja celowa na pomoc finansową udzielaną między jednostkami samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych

21.000,00

21.000,00

100,0

60016

Drogi publiczne gminne

1.036.733,51

915.176,82

88,2

4170

Wynagrodzenia bezosobowe

15.000,00

5.400,00

36,0

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

80.000,00

67.033,06

83,7

4270

Zakup usług remontowych

320.000,00

298.152,87

93,1

4300

Zakup usług pozostałych

20.000,00

6.690,48

33,4

4430

Różne opłaty i składki

350.00

6050

Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych

601.383,51

537.900,41

89,4

60095

Pozostała działalność

1.000,00

732,00

73,2

6050

Wydatki inwetycyjne jednostek budżetowych

1.000,00

732,00

73,2

700

Gospodarka mieszkaniowa

20.500,00

12.218,25

59,6

70005

Gospodarka gruntami i nieruchomościami

10.000,00

9.052,71

90,5

4300

Zakup usług pozostałych

10.000,00

9.052,71

90,5

70095

Pozostała działalność

5.000,00

1.768.55

35,3

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

5.000,00

1.768,55

35,3

4260

Zakup energii

2.500,00

1.396,99

55,8

4430

Różne opłaty i składki

3.000,00

-

710

Działalność usługowa

43.000,00

28.232,78

65,6

71004

Plany zagospodarowania przestrzennego

43.000,00

28.232,78

65,6

4300

Zakup usług pozostałych

43.000,00

28.232,78

65,6

720

Informatyka

100.000,00

-

72095

Pozostała działalność

6050

Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych

100.000,00

-

750

Administracja publiczna

2.007.042,50

1.798.731,80

89,6

75011

Urzędy wojewódzkie

143.677,00

126.081,44

87,7

4010

Wynagrodzenia osobowe pracowników

90.000,00

86.547,57

96,1

4040

Dodatkowe wynagrodzenie roczne

6.004,00

6.003,72

100,0

4110

Składki na ubezpieczenia społeczne

13.900,00

12.727,73

91,5

4120

Składki na Fundusz Pracy

2.060,00

2.060,00

100,0

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

8.000,00

3.519,10

43,9

4270

Zakup usług remontowych

5.000,00

-

4280

Zakup usług zdrowotnych

100,00

-

4300

Zakup usług pozostałych

8.500,00

6.868,69

80,8

4370

Opłata z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii stacjinarnej

5.500,00

4.973,90

90,4

4410

Podróże służbowe krajowe

400,00

342,73

85,6

4440

Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

1.813,00

1.813,00

100,0

4700

Szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej

1.900,00

1.255,00

66,0

4740

Zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych

500,00

75022

Rady gmin (miast i miast na prawach powiatu)

50.200,00

42.604,72

84,8

3030

Różne wydatki na rzecz osób fizycznych

37.000,00

32.350,00

87.4

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

2.500,00

1.658,32

66,3

4300

Zakup usług pozostałych

200,00

183,00

91,5

4370

Opłata z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii stacjinarnej

500,00

-

4430

Różne opłaty i składki

9.000,00

8.413,40

93,4

4740

Zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych

1.000,00

-

75023

Urzędy gmin (miast i miast na prawach powiatu)

1.485.527,00

1.352.337,91

91,0

3020

Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń

120,00

120,00

100,0

4010

Wynagrodzenia osobowe pracowników

950.630,00

886.226,87

93,2

4040

Dodatkowe wynagrodzenie roczne

58.801,00

58.800,76

93,2

4110

Składki na ubezpieczenia społeczne

155.000,00

126.955,92

81,9

4120

Składki na Fundusz Pracy

22.200,00

21.769,81

98,0

4140

Wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

37.000,00

36.924,00

99,7

4170

Wynagrodzenia bezosobowe

14.000,00

11.260,00

80,4

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

75.500,00

52.145,75

69,0

4260

Zakup energii

9.500,00

8.752,05

92,1

4270

Zakup usług remontowych

6.000,00

3.306,00

55,1

4280

Zakup usług zdrowotnych

1.000,00

451,30

45,1

4300

Zakup usług pozostałych

34.390,00

30.767,11

89,4

4350

Zakup usług dostępu do sieci Internet

2.800,00

1.934,92

69,1

4370

Opłata z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii stacjinarnej

15.000,00

12.809,69

85,3

4410

Podróże służbowe krajowe

3.000,00

1.361,73

45,3

4430

Różne opłaty i składki

13.000,00

12.783,80

98,3

4440

Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

18.586,00

18.586,00

100,0

4700

Szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej

8.000,00

7.578,20

94,7

4740

Zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych

1.000,00

504,00

50,4

6060

Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych

60.000,00

59.300,00

98,8

75075

Promocja jednostek samorządu terytorialnego

35.640,00

17.275,25

48,4

4170

Wynagrodzenia bezosobowe

5.640,00

2.760,00

48,9

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

15.000,00

8.319,55

55,4

4300

Zakup usług pozostałych

15.000,00

6.195,70

41,3

75095

Pozostała działalność

291.998,50

260.432,48

89,1

3020

Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń

2.550,00

2.310,00

90,5

3260

Inne formy pomocy dla uczniów

14.700,00

14.000,00

95,2

4010

Wynagrodzenia osobowe pracowników

200.000,00

172.941,08

86,4

4040

Dodatkowe wynagrodzenie roczne

15.199,00

15.198,92

100,0

4110

Składki na ubezpieczenia społeczne

32.700,00

31.638,91

96,7

4120

Składki na Fundusz Pracy

4.200,00

1.555,40

37,0

4170

Wynagrodzenia bezosobowe

2.750,00

2.750,00

100,0

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

577,50

480,17

83,1

4280

Zakup usług zdrowotnych

800,00

547,00

68,3

4300

Zakup usług pozostałych

390,00

190,00

48,7

4440

Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

18.132,00

18.132,00

100,0

751

Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa

584,00

584,0

100,0

75101

Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa

584,00

584,00-

100,0

4010

Wynagrodzenia bezosobowe

584,00

584,00

584,00

754

Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa

408.950,00

328.441,09

80,3

75411

Komendy powiatowe Państwowej Straży Pożarnej

70 000,00

70.000,00

100,0

6300

Dotacja celowa na pomoc finansową udzielaną między jednostkami samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych

70 000,00

70.000,00

100,0

75412

Ochotnicze straże pożarne

328.950,00

258.441,09

78,5

3030

Różne wydatki na rzecz osób fizycznych

8.500,00

8.491,86

99,9

4010

Wynagrodzenia osobowe pracowników

52.000,00

51.974,80

99,9

4040

Dodatkowe wynagrodzenie roczne

3.757,00

3.756,67

100,0

4110

Składki na ubezpieczenia społeczne

10.200,00

8.741,34

85,6

4120

Składki na Fundusz Pracy

1.350,00

936,98

69,4

4170

Wynagrodzenia bezosobowe

3.000,00

2.950,00

98,3

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

70.000,00

51.952,16

74,2

4260

Zakup energii

3.000,00

2.949,61

98,3

4270

Zakup usług remontowych

6.000,00

-

4280

Zakup usług zdrowotnych

1.000,00

224,10

22,4

4300

Zakup usług pozostałych

29.230,00

19.875,31

67,9

4430

Różne opłaty i składki

7.800,00

7.779,00

99,7

4440

Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

1.813.,00

1.813,00

100,0

4700

Szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej

1.300,00

830,00

63,8

6050

Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych

130.000,00

96.136,26

79,3

75421

Zarządzanie kryzysowe

10.000,00

4810

Rezerwy

10.000,00

756

Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem

27.400,00

26.745,61

97,6

75647

Pobór podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych

27.400,00

26.745,61

97,6

4100

Wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne

26.500,00

26.490,00

99,9

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

200,00

-

4610

Koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego

700,00

255.61

36,5

757

Obsługa długu publicznego

16.000,00

9.360,45

58,5

75702

Obsługa papierów wartościowych, kredytów i pożyczek jednostek samorządu terytorialnego

16.000,00

9.360,45

58,5

8070

Odsetki i dyskonto od skarbowych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek oraz innych instrumentów finansowych, związanych z obsługą długu krajowego.

16.000,00

9.360,45

58,5

758

Różne rozliczenia

75818

Rezerwy ogólne i celowe

80.100,00

4810

Rezerwy

80.100,00

801

Oświata i wychowanie

3.141.660,51

2.770.368,77

88,1

80101

Szkoły podstawowe

2.067.711,51

1.747.628,28

84,5

3020

Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń

76.000,00

69.120,31

90,9

4010

Wynagrodzenia osobowe pracowników

1.158.270,88

1.084.713,24

93,8

4040

Dodatkowe wynagrodzenie roczne

84.500,00

73.839,09

87,3

4110

Składki na ubezpieczenia społeczne

191.226,00

181.074,18

94,6

4120

Składki na Fundusz Pracy

30.202,63

29.016,97

96,0

4170

Wynagrodzenia bezosobowe

3.000,00

857,90

28,5

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

180.000,00

163.415,78

90,7

4240

Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek

10.000,00

3.776,33

37,7

4260

Zakup energii

25.238,00

25.066,39

99,3

4270

Zakup usług remontowych

10.000,00

7.654,00

76,5

4280

Zakup usług zdrowotnych

1.000,00

576,50

57,6

4300

Zakup usług pozostałych

10.000,00

3.599,50

35,9

4350

Zakup usług dostępu do sieci Internet

1.500,00

1.381,25

92,1

4370

Opłata z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii stacjinarnej

10.000,00

6.688,12

66,8

4410

Podróże służbowe krajowe

1.000,00

-

4430

Różne opłaty i składki

7.000,00

3.262,00

46,6

4440

Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

92.274,00

92.274,00

100,00

4740

Zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych

500,00

6050

Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych

176.000,00

1.312,72

0,7

80103

Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych

115.300,00

115.299,98

100,0

3020

Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń

6.700,00

6.700,00

100,0

4010

Wynagrodzenia osobowe pracowników

84.200,00

84.200,00

100,0

4040

Dodatkowe wynagrodzenie roczne

5.000,00

5.000,00

100,0

4110

Składki na ubezpieczenia społeczne

16.800,00

16.800,00

100,0

4120

Składki na Fundusz Pracy

2.600,00

2.599,98

99,9

80110

Gimnazja

768.892,00

732.804,57

95,3

3020

Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń

32.000,00

31.295,52

97,7

4010

Wynagrodzenia osobowe pracowników

462.000,00

457.729,70

99,0

4040

Dodatkowe wynagrodzenie roczne

34.000,00

32.247.85

94,8

4110

Składki na ubezpieczenia społeczne

82.500,00

80.104,00

97,0

4120

Składki na Fundusz Pracy

13.130,00

12.504,42

95,2

4170

Wynagrodzenia bezosobowe

2.000,00

-

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

80.000,00

67.401,85

84,2

4240

Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek

2.500,00

2.018,89

80,7

4260

Zakup energii

15.000,00

14.217,05

94,7

4280

Zakup usług zdrowotnych

800,00

290,00

36,2

4300

Zakup usług pozostałych

3.500,00

844.,85

24,1

4350

Zakup usług dostępu do sieci Internet

1.500,00

720,00

48,0

4370

Opłata z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii stacjinarnej

3.000,00

1.403,19

46,7

4410

Podróże służbowe krajowe

1.000,00

142,80

14,2

4430

Różne opłaty i składki

5.000,00

1.632,00

32,6

4440

Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

29.962,00

29.962,00

100,0

4740

Zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych

500,00

-

4750

Zakup akcesoriów komputerowych

500,00

290,36

58,0

80113

Dowożenie uczniów do szkół

4170

Wynagrodzenia bezosobowe

5.000,00

3.616,00

72,3

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

9.000,00

7.331,52

81,4

4300

Zakup usług pozostałych

140.000,00

132.425,54

94,5

4430

Zakup pozostałych usług

4.750,00

4.702,00

98,9

4500

Pozostałe podatki na rzecz budżetów jednostek samorządu terytorialnego

1.000,00

900,00

90,0

80146

Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli

8.000,00

3.653,88

45,6

4300

Zakup usług pozostałych

2.000,00

-

4410

Podróże służbowe krajowe

2.000,00

1.253,88

62,6

4700

Szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej

4.000,00

2.400,00

60,0

80195

Pozostała działalność

4440

Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

22.007,00

22.007,00

100,0

851

Ochrona zdrowia

41.000,00

20.649,92

50,3

85111

Szpitale ogólne

10.000,00

10.000,00

100,0

6300

Dotacja celowa na pomoc finansową udzielaną między jednostkami samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych

10.000,00

10.000,00

100,0

85153

Zwalczanie narkomanii

1.000,00

4300

Zakup usług pozostałych

1.000,00

85154

Przeciwdziałanie alkoholizmowi

26.000,00

6.649,92

25,5

3030

Różne wydatki na rzecz osób fizycznych

7.000,00

1.100,00

15,7

4170

Wynagrodzenia bezosobowe

4.500,00

758,00

16,8

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

4.000,00

1.606,22

40,1

4300

Zakup usług pozostałych

8.500,00

1.235,70

14,5

4700

Szkolenia pracowników

2.000,00

1.950,00

97,5

85195

Pozostała działalność

4.000,00

4.000,00

100,0

852

Pomoc społeczna

2.335.537,00

2.216.705,21

94,9

85212

Świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego

1.522.000,00

1.469.260,25

96,5

3110

Świadczenia społeczne

1.467.965,00

1.420.330,31

96,7

4010

Wynagrodzenia osobowe pracowników

26.000,00

23.380,00

89,9

4040

Dodatkowe wynagrodzenie roczne

1.316,00

1.315,80

100,0

4110

Składki na ubezpieczenia społeczne

4.000,00

3.973,61

99,3

4120

Składki na Fundusz Pracy

700,00

605,04

86,4

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

15.812,00

15.441,33

97,6

4300

Zakup usług pozostałych

1.900,00

1.220,07

64,2

4410

Podróże służbowe krajowe

400,00

195,59

48,8

4440

Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

907,00

907,00

100,0

4700

Szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej

500,00

424,00

84,8

4740

Zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych

1.000,00

241,40

24,1

4750

Zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji

1.500,00

1.226,10

81,7

85213

Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierajace niektóre świadczenia z pomocy społecznej, niektóre świadczenia rodzinne oraz za osoby uczestniczące w zajęciach w centrum integracji społecznej.

4.000,00

2.552,24

63,8

4130

Składki na ubezpieczenie zdrowotne

4.000,00

2.552,24

63,8

85214

Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

219.000,00

191.316,66

87,3

3110

Świadczenia społeczne

219.000,00

191.316,66

87,3

85215

Dodatki mieszkaniowe

50.000,00

31.963,73

63,9

3110

Świadczenia społeczne

50.000,00

31.963,73

63,9

85219

Ośrodki pomocy społecznej

165.728,00

158.269,92

95,4

4010

Wynagrodzenia osobowe pracowników

125.000,00

120.619,84

96,4

4040

Dodatkowe wynagrodzenie roczne

8.408,00

8.407,52

100,0

4110

Składki na ubezpieczenia społeczne

20.450,00

20.304,27

99,2

4120

Składki na Fundusz Pracy

2.950,00

2.888,68

97,9

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

2.200,00

2.150,61

97,7

4260

Zakup energii

500,00

-

4280

Zakup usług zdrowotnych

200,00

-

4300

Zakup usług pozostałych

2.800,00

986,80

35.,2

4410

Podróże służbowe krajowe

500,00

192,20

38,4

4440

Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

2.720,00

2.720,00

100,0

85228

Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze

39.606,00

30.279,31

76,4

3020

Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń

240,00

180,00

75,0

4010

Wynagrodzenia osobowe pracowników

29.000,00

22.469,92

77,4

4040

Dodatkowe wynagrodzenie roczne

2.153,00

2.152,42

100,0

4110

Składki na ubezpieczenia społeczne

5.600,00

3.663,97

65,4

4120

Składki na Fundusz Pracy

800,00

-

4440

Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

1.813,00

1.813,00

100,0

85278

Usuwanie klęsk żywiołowych

5.000,00

5.000,00

100,0

3110

Świadczenia społeczne

5.000,00

5.000,00

100,0

85295

Pozostała działalność

330.203,00

328.063,10

99,3

3110

Świadczenia społeczne

271.100,00

268.962,08

99,2

4113

Składki na ubezpieczenia społeczne

2.965,00

2.964,72

99,9

4123

Składki na Fundusz Pracy

182,00

181,92

99,9

4173

Wynagrodzenia bezosobowe

34.744,00

34.743,36

99,9

4213

Zakup materiałów i wyposażenia

10.564,00

10.564,00

100,0

4303

Zakup usług pozostałych

10.648,00

10.647,02

99,9

854

Edukacyjna opieka wychowawcza

190.603,00

187.937,06

98,6

85415

Pomoc materialna dla uczniów

182.053,00

180.644,00

99,2

3240

Stypendia dla uczniów

167.103,00

167.103,00

100,0

3260

Inne formy pococy dla uczniów

14.950,00

13.541,00

90,5

85495

Pozostała działalność

8.550,00

7.293,06

85,2

4110

Składki na ubezpieczenia społeczne

850,00

351,89

42,5

4120

Składki na Fundusz Pracy

700,00

38,77

5,5

4170

Wynagrodzenia bezosobowe

7.000,00

6.902,40

98,6

900

Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

732.000,00

449.647,97

61,4

90001

Gospodarka ściekowa i ochrona wód

230.000,00

10.000,00

4,3

6050

Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych

230.000,00

10.000,00

4,3

90003

Oczyszczanie miast i wsi

337.000,00

329.839,81

97,8

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

91.000,00

90.131,41

99,0

4300

Zakup usług pozostałych

34.000,00

29.888,41

87,9

4430

Różne opłaty i składki

7.000,00

5.720,00

81,7

6060

Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych

205.000,00

204.099,99

99,5

90015

Oświetlenie ulic, placów i dróg

165.000,00

109.808,16

66,5

4260

Zakup energii

130.000,00

101.433,62

78,0

4270

Zakup usług remontowych

35.000,00

8.374,54

23,9

921

Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

215.000,00

198.209,67

92,1

92109

Domy i ośrodki kultury, świetlice i kluby

100.000,00

98.209,67

98,2

2480

Dotacja podmiotowa z budżetu dla samorządowej instytucji kultury

90.000,00

90.000,00

100,0

4300

Pozostałe usługi

10.000,00

8.209,67

82,0

92116

Biblioteki

2480

Dotacja podmiotowa z budżetu dla samorządowej instytucji kultury

100.000,00

100.000,00

100,0

92120

Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami

15.000,00

-

2720

Dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie prac remontowych i konserwatorskich obiektów zabytkowych przekazane jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych

15.000,00

-

926

Kultura fizyczna i sport

7.500,00

2.433,83

32,4

92605

Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu

7.500,00

2.433,83

32,4

3020

Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń

3.000,00

97.83

3,2

4300

Zakup usług pozostałych

2.000,00

6050

Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych

2.500,00

2.336,00

93,4

Razem:

11.437.495,52

9.495.719,47

83,0

Załącznik Nr 3 do

Zarządzenia Nr 6/ 09 Wójta Gminy Wąsosz

z dnia 09 marca 2009.

Dotacje otrzymane i wydatkowane w 2008 roku

Dział

Rozdział

§

Strona dochodowa

Strona wydatkowa

Plan

Wykonanie

%

Plan

Wykonanie

%

1

2

3

4

5

6

7

8

9

010

01095

2010

358.985,00

358.983,68

100,0

358.985,00

358.983,68

99,9

3030

351945,00

351.944,79

99,9

4010

2.291,00

2.291,00

100,0

4210

2.554,00

2.553,93

99,9

4300

332,00

331,61

99,8

4700

180,00

180,00

100,0

4740

1.683,00

1.682,35

99,9

750

75011

2010

61.000,00

61.000,00

100,0

61.000,00

61.000,00

100,0

4010

47.600,00

47.600,00

100,0

4040

4.000,00

4.000,00

100,0

4110

8.800,00

8.800,00

100,0

4120

600,00

600,00

100,0

801

80101

2030

9.699,51

9.699,51

100,0

9.699,51

9.699,51

100,0

4010

8.014,88

8.014,88

100,0

3020

256,00

256,00

100,0

4110

1.226,00

1.226,00

100,0

4120

202,63

202,63

100,0

85212

2010

1,522.000,00

1.469.260,25

96,5

1.522.000,00

1.469.260,25

96,5

4010

26.000,00

23.380,00

89,9

4040

1.316,00

1.315,80

99,9

4110

4.000,00

3.973,61

99,3

4120

700,00

605,04

86,4

4210

15.812,00

15.441,33

97,6

4300

1.900,00

1.220,07

64,2

4410

400,00

195,59

48,8

4440

907,00

907,00

100,0

4700

500,00

424,00

84,8

4740

1.000,00

241,40

24,1

4750

1.500,00

1.226,10

81,7

3110

1.467.965,00

1.420.330,31

96,7

852

85213

2010

4.000,00

2.552,24

63,8

4.000,00

2.552,24

63,8

4130

4.000,00

2.552,24

63,8

852

85214

2010

45.000,00

28.676,43

63,7

45.000,00

28.676,43

63,7

3110

45.000,00

28.676,43

63,7

2030

154.000,00

151.883,44

98,6

154.000,00

151.883,44

98,6

3110

154.000,00

151.883,44

98,6

852

85219

2030

84.000,00

84.000,00

100,0

84.000,00

84.000,00

100,0

4010

65.500,00

65.500,00

100,0

4040

6.000,00

6.000,00

100,0

4110

10.000,00

10.000,00

100,0

4120

2.500,00

2.500,00

100,0

85278

2010

5.000,00

5.000,00

100,0

5.000,00

5.000,00

100,0

3110

5.000,00

5.000,00

100,0

85295

2023

59.103,00

59.101,02

99,9

59.103,00

59.101,02

99,9

4113

2.965,00

2.964,72

99,9

4123

182,00

181.92

99,9

4173

34.744,00

34.743,36

99,9

4303

10.648,00

10.647,02

99,9

4213

10.564,00

10.564,00

100,0

2030

211.100,00

209.012,00

99,0

211.100,00

209.012,00

99,0

3110

211.100,00

209.012,00

99,0

85415

2030

182.053,00

180.644,00

99,2

182.053,00

180.644,00

99,2

3240

167.103,00

167.103,00

100,0

3260

14.950,00

13.541,00

90,5

Dotacja przeznaczona na zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju została wydatkowana w całości.

W rozdziale 75011 dotacja która wpłynęła w 2008r. została wydatkowana w całości na wynagrodzenia i pochodne dla pracowników prowadzącego sprawy związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie.

Dotacja w rozdziale 80101 przeznaczona na nauczanie języka angielskiego od pierwszej klasy szkoły podstawowej . Naukę języka prowadził nauczyciel z niskim stopniem awansu zawodowego
i z wykształceniem licencjata, dlatego tez wynagrodzenie nauczyciela było odpowiednio niskie.

W informacji uwzględniono tylko dotację wykorzystaną. Pozostała część otrzymanej dotacji w kwocie 10.040,49 zł. została zwrócona .

Dotacja na świadczenia rodzinne 85212 wykorzystywana była t na bieżąco zgodnie z przepisami
o świadczeniach rodzinnych. Wypłacono zasiłki rodzinne, zasiłki z tytułu urodzenia dziecka, świadczenia dla matek samotnie wychowujących dzieci, świadczenia na rozpoczęcie roku szkolnego , zasiłki pielęgnacyjne, świadczenia pielęgnacyjne.

Dotacja na składki zdrowotne nie została wydatkowana w całości, ponieważ składkami objęto tylko 7 osób.

W rozdziale 85214 przekazana dotacja została wydatkowana na wypłatę zasiłków stałych i okresowych — tą formą pomocy objęto - 72 osoby.

W rozdziale 85219 otrzymana dotacja wydatkowana na wynagrodzenia i pochodne pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej.

W roku 2008r. otrzymaliśmy również dotację w celu wypłaty zasiłków celowych w związku ze zniszczeniami i uszkodzeniami budynków mieszkalnych spowodowanych nawałnicą, która przeszła w nocy z 16 na 17 sierpnia 2008r. Dotacja została wydatkowana w całości.

W roku 2008r. w ramach porozumienia o współpracy z Zarządem Województwa przy realizacji Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszrów Wiejskich- planowana kwota została wydatkowana w całości. W ramach tego programu realizowane były usługi dla osób starszych. Podpisano dwie umowy zlecenia. Zorganizowano i prowadzono trzy oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych. Podpisano 3 porozumienia : z jednostką OSP na zorganizowanie imprezy „Żyjemy bezpiecznie”, z GOK na zorganizowanie imprezy pn. „Jesteśmy razem „ OPS w Wąsoszu zorganizował wigilię dla osób starszych i samotnych.

Dotacja dożywiane w rozdziale 85295 . W gminie dożywianiem objęto 471 osób osób w tym 328 dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjum.

Dotacja na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym została wydatkowana w całości.

Załącznik Nr 4 do Zarządzenia

Wójta gminy Wąsosz Nr 6/09
z dnia 09 marca 2009 r.

Sprawozdanie z wykonania planu finansowego Gminnego Ośrodka Kultury za 2008 r.

Lp.

Wyszczególnienie

Plan

Wykonanie

PRZYCHODY

135.401,16

137.538,44

I.

Dotacje z budżetu gminy

90.000,00

90.000,00

II.

Środki z lat ubiegłych

37.200,14

37.200,14

III.

Środki PIS

6.201,02

6.201,02

IV.

Pozostałe przychody (wynajem sali i odsetki od rachunku bankowego)

2.000,00

4.137,28

V.

Wydatki bieżące

135.401,16

132.053,12

2.

Wynagrodzenia

87.120,00

86.014,61

Płace osobowe

73.500,00

73.143,85

3.

Pochodne wynagrodzeń

13.620,00

12.870,76

Składki na ubezpieczenia społeczne

11.500,00

11.063,02

Składki na Fundusz Pracy

2.000,00

1.687,74

Ekwiwalent za pranie odzieży

120,00

120,00

4.

Zakupy

- materiały biurowe, prasa, węgiel

- środki czystości, nagrody na konkursy

- zakup telefaxu

- zakup komputera

- zakup mebli

- energia

- organizacja imprez okolicznościowych

- umowa zlecenie, o dzieło

- zakup nagłośnienia

- zakup drukarki

36.900,14

35.183,48

5.

Środki PIS

6.201,02

6.201,02

6.

Usługi obce

- abonament radiowy, opłata za telefon, remonty bieżące, organizacja wycieczek

2.500,00

2.160,01

7.

Świadczenie na rzecz pracowników

- odpis na ZFŚS

2.000,00

1.884,00

8.

Podatki i opłaty

- ubezpieczenie majątku, prowizje bankowe

180,00

180,00

9.

Pozostałe koszty

- podróże służbowe

- badania lekarskie

500,00

400,00

100,00

430,00

390,00

40,00

Załącznik Nr 5 do Zarządzenia

Wójta gminy Wąsosz Nr 6/09
z dnia 09 marca 2009 r.

Sprawozdanie z wykonania planu finansowego Biblioteki Publicznej Gminy Wąsosz

za 2008 r.

Lp.

Wyszczególnienie

Plan

Wykonanie

PRZYCHODY

113.905,69

113.905,69

I.

Dotacje z budżetu gminy

100.000,00

100.000,00

II.

Środki z lat ubiegłych

9.905,69

9.905,69

III.

Dotacja z Biblioteki Narodowej

4.000,00

4.000,00

IV.

Wydatki bieżące

113.905,69

99.081,24

2.

Wynagrodzenia

83.000,00

79.170,73

Płace osobowe

69.500,00

67.062,32

3.

Pochodne wynagrodzeń

13.500,00

12.108,41

Składki na ubezpieczenia społeczne

11.500,00

10.505,74

Składki na Fundusz Pracy

2.000,00

1.602,67

4.

Zakupy

- materiały biurowe, zakup regału

- nagrody na konkursy

- organizacja imprez

13.497,69

6.948,08

6.596,48

351,60

5.

Zakupy książek

- w tym dotacja z Biblioteki Narodowej

12.000,00

4.000,00

10.000,00

4.000,00

6.

Usługi obce

- opłata za telefon, internet

- naprawa sprzętu

- abonament radiowy, prasa

2.300,00

800,00

500,00

1.000,00

1.354,43

608,00

746,43

7.

Świadczenie na rzecz pracowników

- odpis na ZFŚS

1.608,00

1.608,00

8.

Podatki i opłaty

- ubezpieczenie majątku,

1.000,00

-

9.

Pozostałe koszty

- podróże służbowe

- badania lekarskie

500,00

300,00

200,00

-

S P R A W O Z D A N I E
z wykonania budżetu gminy Wąsosz za rok 2008

Podstawowym aktem prawnym regulującym gminną gospodarkę finansową w 2008 roku jest budżet gminy, uchwalany na rok kalendarzowy w formie uchwały budżetowej
Nr X/59/08 z dnia 27 marca 2008 r.

Budżet gminy przygotowywany był w oparciu o akty prawne regulujące zagadnienia finansowe
w gminie tj. :

1. Ustawę o samorządzie gminnym.

2. Ustawę o finansach publicznych.

Tworzony budżet na 2008 rok, który miał zaspokoić potrzeby mieszkańców gminy, podległych jednostek skonstruowany był również na podstawie rozeznania potrzeb.

Gmina Wąsosz położona jest w północno – zachodniej części województwa podlaskiego
w powiecie grajewskim. W gminie Wąsosz podstawowym źródłem utrzymania jest rolnictwo. Na terenie gminy dominują indywidualne gospodarstwa rolne, oparte głównie na rodzinnych gospodarstwach rolnych i mieszanych typach produkcji roślinnej i hodowlanej dostosowanej do koniunktury gospodarczej, z dążeniem do specjalizacji w zakresie produkcji mleka i trzody chlewnej.

W budżecie Gminy Wąsosz za 2008 rok kalkulację dochodów i wydatków budżetowych oparto na:
1. Prognozowanym średniorocznym wskaźniku cen towarów i usług konsumpcyjnych, który wynosi 102,3 %,
2. Średniorocznym wskaźniku wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, który wynosi 102,3 %,
3. Składce Funduszu Pracy planowanej w wysokości 2,45% podstawy wymiaru, składki na ubezpieczenie społeczne
4. Informacji z Ministerstwa Finansów, zawierającej wysokości przewidywanych przez budżet państwa do projektu ustawy budżetowej na 2008 rok:
- projektowanej kwoty subwencji ogólnej składającej się z części wyrównawczej, równoważącej i oświatowej
- przewidywanych dochodów gminy z tytułu udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych.
5. Kwotach dotacji na zadania zlecone.

Plan dochodów na 2008 r. w gminie Wąsosz po zmianach wynosi – 10.323.664,52 zł

W 2008 roku uzyskano dochody ogółem w wysokości 9.811.949,32 zł co stanowi 95,0%
w stosunku do zakładanego planu. w tym:


- dochody własne – 1.743.016,25 zł

- dotacje – 2.715.464,07 zł

- subwencje – 5.353.469,00 zł


W dziale 010 Rolnictwo i łowiectwo dochody zostały wykonane, w 98,0 %, otrzymano dotacje na zwrot części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego.

W dziale Leśnictwo dochody z tytułu dzierżawy terenów łowieckich zostały wykonane 93,0% i wyniosły 1.846,93 zł.

W dziale 600 Transport i Łączność nie zostały wykonane dochody, ponieważ procedura związana z ocena wniosków w ramach regionalnego programu operacyjnego uległa wydłużeniu. Gmina otrzymała dotacje celową od samorządu województwa w wysokości 85.000,00 zł na remont dróg. Droga gminna relacji Niebrzydy-Szymany została wykonana za własne środki budżetowe ze względu na kończący się termin ważności decyzji o pozwoleniu na budowę.

W dziale 700 Gospodarka mieszkaniowa dochody wyniosły 204.340,09 zł, co stanowi
96,1 % w stosunku do planu. Dochody te stanowiły:

· wpływy z opłat za wieczyste użytkowanie w wysokości –516,33 zł,

· czynsze z lokali mieszkalnych i użytkowych, dzierżawa gruntów
w wysokości 29.194,87 zł,

· opłata eksploatacyjna – 166.842,36 zł.

· wpływy ze sprzedaży składników majątkowych(działki w Bukowie) – 7.784,64 zł

W dziale 750 Administracja publiczna uzyskano dochody w wysokości 105.615,62 zł, co stanowi 108 % zakładanego planu, w tym wpływy:

· wpływ dotacji – 61.000,00 zł

· dochody jednostek związane z realizacja zadań rządowych – 294,00 zł

· wpływy z różnych dochodów i opłat – 29.254,12 zł

· środki otrzymane z PFRON – 15.067,50 zł

W dziale 751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej uzyskano dochody
z dotacji wysokości 584,00 zł. Dochody te to dotacje na zadania zlecone gminom dotyczące aktualizacji spisu wyborców.

W dziale 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej uzyskano dochody w wysokości 1.268.314,50 zł w tym:-

-udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych – 472.080,00 zł

- udziały w podatku dochodowym od osób prawnych – 60.931,16 zł

- wpływy z podatku od nieruchomości – 320.939,00 zł
- wpływy z podatku rolnego – 265.849,26 zł
- wpływy z podatku leśnego – 60.820,44 zł

- wpływy z podatku od środków transportowych – 7.305,80 zł

- wpływy z podatku od spadków i darowizn – 2.514,00 zł
- wpływy z opłaty targowej – 2.500,00 zł
- wpływy z podatku od czynności cywilnoprawnych – 26.055,00 zł

- z opłaty skarbowej – 18.269,80 zł

- wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż i podawanie alkoholu – 24.772,27 zł
- wpływy od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat – 876,77 zł zł

Na podatek dochodowy od osób prawnych samorząd nie ma bezpośredniego wpływu.

W dziale 758 Różne rozliczenia uzyskano dochody:

- część równoważąca subwencji – 233.903,00 zł

- część oświatowa subwencji ogólnej w wysokości - 2.779.723,00 zł

- część wyrównawcza subwencji ogólnej w wysokości. – 2.339.843,00 zł

W dziale 758 odsetki bankowe wyniosły 65.789,24 zł


W dziale 801 Oświata i wychowanie na plan 9.699,51zł wykonanie wyniosło 100% - to dotacja na naukę języka angielskiego .

W dziale 852 Pomoc społeczna uzyskano dochody z tytułu dotacji w wysokości – 2.004.485,38 zł , co stanowi 96,4 % planu. W tym dziale otrzymaliśmy dotacje na zadania
z zakresu opieki społecznej, a także na wypłatę zasiłków. W tym dziale wpłynęły także wpływy z tytułu usług opiekuńczych z tytułu różnych dochodów. Na rok 2008 otrzymano 59.101,02 zł ze środków programu integracji społecznej.

W dziale 854 Edukacyjna opieka wychowawcza wpłynęła dotacja w wysokości 180.644,00 zł co stanowi 99,0 % planu.

W dziale 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dochody z tytułu partycypacji
w kosztach budowy kanalizacji wyniosły 1.000,00 zł, wpływy z różnych dochodów 1.943,87 zł. Uzyskano także wpływ z opłaty produktowej w wysokości 77,48 zł.

W dziale 92695 kultura fizyczna spłynęły środki w kwocie 159.916,00 zł, pochodzące
z programu odnowa wsi polskiej. Dotyczyły one zagospodarowania centrum Wąsosza
i budowy boiska sportowego przy SP Wąsosz.

W większości działów zakładane dochody były zrealizowane w sposób zgodny z przyjętym planem. Niewielkie odchylenia od planu wynikały z faktu, że robiono zapotrzebowanie na większą ilość środków, by ich nie zabrakło, a na początku roku niewykorzystane środki dotacji celowych były odprowadzone(dotyczy to środków w dziale pomoc społeczna).

Szczegółowy podział dochodów na działy, rozdziały i paragrafy zawiera Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Wójta Gminy.

Przy opracowywaniu wydatków w budżecie uwzględnione zostały procedury ostrożnościowe określone w Ustawie o finansach publicznych. W budżecie na 2008 rok zaplanowano wydatki ogółem w wysokości – 11.437.495,52 w tym:

· wydatki bieżące w wysokości – 9.310.612,01 zł

· wydatki inwestycyjne w wysokości .- 2.126.883,51 zł

W 2008 r. planowane wydatki zrealizowano w 83,0% tj.; na plan 11.437.495,52 zł wykonano 9.495.719,47 zł.

Przede wszystkim zabezpieczono i finansowano funkcjonowanie administracji, placówek oświatowych, ośrodka pomocy społecznej, organizację prac interwencyjnych i innych obowiązków wynikających z zadań własnych jakie są przypisane gminie.

W dziale 010 Rolnictwo i łowiectwo prowadzone były prace związane z przygotowaniem dokumentacji na budowę stacji uzdatniania wody w miejscowości Wąsosz dla potrzeb wodociągu mieszkańcom wsi Wąsosz, Żebry, Bukowo i części Komosewa. Prace te są obecnie na etapie uzyskania decyzji o pozwolenie na budowę. Nie rozpoczęto budowy sieci wodociągowej do wsi Bukowo, ze względu na przedłużające się terminy ogłaszania konkursów przez Zarząd Województwa w ramach RPO. Pod koniec roku ogłoszono przetarg
i podpisano umowę z wykonawcą na realizację zadania pod nazwą „Budowa sieci wodociągowej do wsi Bukowo”. Zadanie to zostało już rozpoczęte i uzyskamy wskaźnik zwodociągowania miejscowości w gminie 100%.

Dotacja przeznaczona na zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju została wydatkowana w całości.

W dziale 600 Transport i łączność planowane wydatki wykonane zostały w 89,5 %, wykonano następujące prace:

· budowa drogi Niebrzydy-Szymany wartość zadania to kwota 519.814,55 zł,

· zrealizowano dwa etapy związane z budową drogi dojazdowej do pól relacji Bukowo-Zakrzewo

· dokonano prac związanych z remontem nawierzchni – likwidacja ubytków oraz remont części drogi Wąsosz – Obrytki i ulicy Felczyńskiej w Wąsoszu

· prace remontowe prowadzone były na ulicy Sienkiewicza w Wąsoszu

· rozpoczęto układanie chodnika w miejscowości Ławsk(zadanie w trakcie realizacji)

W ramach współpracy z samorządem powiatowym przeprowadzono remont nawierzchni ulicy 11-Listopada w Wąsoszu, ułozono chodnik we wsi Żebry, Sulewo-Prusy, Sulewo-Kownaty. W trakcie opracowania jest dokumentacja na drogi:

- Wąsosz – Kędziorowo

- Sulewo-Kownaty-Białaszewo

- Nieciki-Gnatowo

- Sulewo-Prusy

Prace związane z remontem dróg prowadzone były przez cały rok w większości miejscowości gminy Wąsosz.

W dziale 700 Gospodarka mieszkaniowa planowane wydatki zostały wykonane
w 59,6 % na zakup materiałów do drobnych remontów budynków mieszkalnych. Wydatki
w tym dziale wyniosły 12.218,25 zł.

W dziale 710 Działalność usługowa planowane wydatki zostały zrealizowane 65,6 %. Wydatki te to opłata z wydane decyzje o warunkach zabudowy dla rolników indywidualnych
i innych mieszkańców gminy i opłaty za ustalenie lokalizacji celu publicznego.

W dziale 750 Administracja publiczna na plan wydatków 2.007.042,50 zł wykonano 1.798.731,80 zł, co stanowi 89,6 %. Wydatki w tym dziale to między innymi:

Rozdział 75011 wydatki związane z prowadzeniem zadań zleconych gminie na plan 143.677,00 zł, wykonano – 126.081,44 zł, co stanowi 87,7 %. Wydatki te stanowiły wynagrodzenia – 92.551,29 zł., pochodne od wynagrodzeń – 14.787,73 zł, zakup materiałów
i wyposażenia – 3.519,10 zł , zakup pozostałych usług – 6.868,69 zł, delegacje służbowe – 342,73 zł, odpis na ZFŚS – 1.813,00 zł.

Rozdział 75022 rady Gminy – na plan 50.200,00 zł , wykonano – 42.604,72 zł, co stanowi 84,8 % planu. Wydatki to diety dla radnych i zakupy związane z prowadzeniem rad.

Rozdział 75023 urzędy gminy – na plan 1.485.527,00 zł. wykonano – 1.352.337,91 zł. co stanowi – 91,0 % w stosunku do planu. Wydatki te to wynagrodzenia – 956.407,63 zł pochodne – 148.725,73 zł, zakupy materiałów biurowych, węgla – 52.649,75 zł. , opłaty za energie – 8.752,05 zł. rozmowy telefoniczne – 12.809,69 zł, składki PFRON – 36.924,00 zł., odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych –18.586,00 zł, zakup usług dostępu do sieci internet -1.934,92 zł, podróże służbowe – 1.361,73 zł. Zakupiono samochód służbowy – kwota 59.300,00 zł.

Rozdział promocja gminy 75075 – plan wynosi – 35.640,00 zł. , wykonano – 17.275,25 zł.
co stanowi 48,4 %. Wydatki te związane były z imprezami organizowanymi w celu promocji naszej gminy.

Rozdział 75095 Pozostała działalność na plan – 291.998,50 zł. , wydatkowano –
260.432,48 zł co stanowi 89,1 % Wydatki w tym rozdziale związane są w większości
z wynagrodzeniem dla pracowników zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych.

W dziale 751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej na plan 584,00 zł wykonano
584,00 zł co stanowi 100,0 %, z przeznaczeniem prowadzenie i aktualizację stałego rejestru wyborców.

W dziale 754 Bezpieczeństwo na plan 328.950,00 zł wykonano 258.441,09 zł, co stanowi 78,5 %. Wydatki te stanowiły wynagrodzenia dla kierowców strażaków – 67.173,33 zł, opłaty za energię –2.949,61 zł ,pochodne od wynagrodzeń –9.678,32 zł, zakup pozostałych usług –19.875,31 zł ubezpieczenie budynków i strażaków ochotników –7.779,00 zł, odpis na ZFSS –1.813,00 zł. Wybudowano budynki gospodarcze przy strażnicach OSP w Kędziorowie
i Żebrach. Odmalowano budynek strażnicy OSP w Żebrach. Zmieniono pokrycie dachowe na strażnicach OSP w Kędziorowie i Niecikach. Wykonano nowe drzwi w strażnicy OSP
w Wąsoszu. Przekazano kwote 70.000,00 zł na zakup samochodu bojowego dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Grajewie. Wszczęto starania o pozyskanie samochodu bojowego z KP PSP w Grajewie dla jednostki OSP w Wąsoszu. Samorząd gminy Wąsosz włączył się w prace związane z uroczystymi obchodami istnienia jednostek OSP
w Żebrach i Ławsku.

W dziale 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej na plan 27.400,00 zł wykonano 26.745,61 zł, co stanowi 97,6 %. Są to wydatki związane z wynagrodzeniem agencyjno- prowizyjnym sołtysów –26.490,00 zł. , koszty egzekucji komorniczej 255.61 zł.

W dziale 757 Obsługa długu publicznego na plan 16.000,00zł wykonano-9.360,45 zł co stanowi 58,5 %planu.

W dziale rożne rozliczenia – na plan 80.100,00 zł, rezerwa na wydatki nie ujęte w planie .

W dziale 801 Oświata i wychowanie na plan 3.141.660,51 zł wykonano –2.770.368,77 zł.
co stanowi 88,1 % w stosunku do planu. Szkoły podstawowe – na plan 2.067.711,51 zł wykonano1.747.628,28 zł , co stanowi 84,5 %. Wydatki poniesione w tym rozdziale to wydatki związane z utrzymaniem 6 –ciu szkół podstawowych na terenie gminy, wydatki na wynagrodzenia –1.228.530,54 zł i pochodne – 210.091,15 zł, zakup energii –25.066,39 zł, usług telekomunikacyjnych –6.688,12 zł, węgla, oleju opałowego, drobne zakupy do remonty szkół-163.415,78 zł, pomocy naukowych –3.776,33 zł, ubezpieczenia budynków szkół, komputerów –3.262,00 zł,. Kwota 1.312,72 zł została wydatkowana na dokumentacje dotycząca ocieplenia szkół w m. Wąsosz i Ławsk, na wyprawki szkolne dla I szych klas szkół podstawowych wydatkowaliśmy 7.293,06 zł . W dziale oświata wykonano następujące prace:

· SP w Niecikach – malowanie ścian zewnętrznych i remont ogrodzenia,

· SP w Wąsoszu – odłączono instalację c.o. od części mieszkalnej,

· zakupiono nowe stoliki i krzesła do szkół,

· rozdysponowano środki na stypendia i pomoce naukowe


Oddziały przedszkole w szkołach podstawowych – na plan 115.300,00 zł wykonano 115.299,98 zł, co stanowi 100,0 % w stosunku do planu. Są to wydatki związane
z wynagrodzeniem nauczycieli klas zerowych.

Gimnazja na plan 768.892,00 zł wykonano 732.804,57 zł, co stanowi 95,3 % w stosunku do planu. Wydatki te stanowiły wynagrodzenia i pochodne dla nauczycieli – 613.881,49 zł, utrzymanie budynku gimnazjum w Wąsoszu , zakup oleju opalowego – 68.246,70 zł, zakup pomocy naukowych –2.018,89 zł, odpisy na fundusz socjalny nauczycieli –29.962,00zł, usługi telekomunikacyjne –1.403,19 zł.

Dowożenie uczniów do szkół na plan 159.750,00 zł wykonano 148.975,06 zł, co stanowi
93,3 % w stosunku do planu. Wydatki te są ponoszone na zakup biletów miesięcznych dla dzieci uczęszczających do szkół, na wynagrodzenie na kierowcy autobusu szkolnego – 3.616,00 zł(umowa zlecenia), na ubezpieczenie i opłaty – 5.602,00 zł.

Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli – wydatkowana kwota to 3.653,88 zł.

W dziale 851 Ochrona zdrowia zaplanowane środki w kwocie 41.000,00 zł wykorzystano
20.649,92 zł, co stanowi 25,5 % planu. Środki przeznaczono na organizację imprez dla dzieci z rodzin patologicznych. Wydatki w tym dziale w całości pochodziły z planowanych opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napoi alkoholowych. Przekazano dotację w kwocie 10.000,00 zł na potrzeby:

- 5.000,00 zł – Szpital Ogólny w Grajewie

- 5.000,00 zł - Zakład Opiekuńczo-Leczniczy w Szczuczynie

W dziale 852 Pomoc społeczna planowano wydatki w wysokości 2.335.537,00 zł, wykonano 2.216.705,21 zł, co stanowi 94,9 %.Wydatki z zakresu świadczeń rodzinnych i ubezpieczenia społecznego zostały wykonane w 96,5 % w stosunku do zakładanego planu. Są to wydatki pokrywane wyłącznie z dotacji. Wypłacono zasiłki rodzinne, zasiłki z tytułu urodzenia dziecka, świadczenia dla matek samotnie wychowujących dzieci, zasiłki pielęgnacyjne, świadczenia pielęgnacyjne. Składki na ubezpieczenia zdrowotne wykonano w 63,8 % wydatki pokrywane z dotacji. W rozdziale 85214 Zasiłki i pomoc w naturze wykonanie wyniosło
87,3 % w stosunku do planu. Dla 72 rodzin wypłacono zasiłki okresowe i stałe. W rozdziale 85215 dodatki mieszkaniowe na plan 50.000,00 zł wypłacono 31.963,73 zł, co stanowi
63,9 % w stosunku do planu. Wnioski które wpłynęły zostały rozpatrzone pozytywnie.

W roku 2008 otrzymano dotacje w celu wypłaty zasiłków celowych w związku ze zniszczeniami i uszkodzeniami budynków mieszkalnych spowodowanych nawałnicą, która przeszła w nocy z 16 na 17 sierpnia 2008 r. Dotacja została wydatkowana w całości.

Kwota 158.269,92 zł to wydatki związane z utrzymaniem Ośrodka Pomocy Społecznej.
Są to wydatki na wynagrodzenia i pochodne dla pracowników 152.220,31 zł, zakup materiałów i wyposażenia w prawidłowego funkcjonowania ośrodka – 2.150,61 zł, podróże służbowe – 192,20 zł, odpis na ZFSS – 2.720,00 zł.

W rozdziale 85228 Usługi opiekuńcze i specjalistyczne wydatkowano kwotę 30.279,31 zł
z przeznaczeniem na wynagrodzenia dla osób zajmujących się opieką nad chorym w domu.

W rozdziale 85295 Pozostała działalność na plan 330.203,00 zł wydatkowano 328.063,10 zł co stanowi 99,3 % z tego dożywianie w szkole – 268.962,08 zł. Dla dzieci i młodzieży wydawane są gorące posiłki. w gminie dożywianiem objęto 471 osób, w tym 328 dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjum. W roku 2008 w ramach porozumienia o współpracy
z Zarządem Województwa przy realizacji Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich – planowana kwota została wydatkowana w całości. W ramach tego programu realizowane były usługi dla osób starszych. Podpisano dwie umowy zlecenia. Zorganizowano i prowadzono trzy oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych. Podpisano 3 porozumienia, z jednostką OSP na zorganizowanie imprezy „Żyjmy bezpiecznie”, z GOK na zorganizowanie imprezy pn. ”Jesteśmy razem”. Ośrodek Pomocy Społecznej zorganizował wigilię dla osób starszych samotnych.

W dziale 854 Edukacyjna pomoc wychowawcza otrzymane środki na stypendium to
190.603,00 zł, wydatkowane 187.937,06 zł, co stanowi 98,6 % planowanej pomocy dla uczniów.

W dziale 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska na plan 732.000,00 zł wydatkowano 449.647,97 zł, co stanowi 61,4 % planu. Wykonano wtórnik w celu opracowania dokumentacji na budowę sieci kanalizacyjnej do miejscowości Ławsk.

W rozdziale oczyszczeni miast i wsi wydatkowana kwota to 329.839,81 zł. Zakupiono beczkę do wywozu nieczystości płynnych oraz ciągnik do wywozu odpadów stałych.

W dziale 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego planowana kwota to 215.000,00 zł.
a wykonana 198.209,67 zł, co stanowi 92,1 %. Działalność GOK i Biblioteki Publicznej
w roku 2008 jest dotowana z budżetu gminy. Dotacja dla GOK w Wąsoszu wyniosła –90.000,00 zł, a dla Biblioteki Gminnej – 100.000,00 zł. Dotacja test przekazywana
w wysokości 1/12 zawsze do 5 każdego miesiąca. Jednostki kultury działają na podstawie uchwalonych statutów. Swoją działalnością obejmują teren całej gminy. Celem instytucji kultury jest pozyskiwanie i przygotowywanie środowiska do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym naszej gminy. Instytucje kultury współpracują również ze szkołami na terenie naszej gminy. Działające instytucje kultury oprócz dotacji z budżetu gminy czynią starania
o pozyskanie środków np. na zakup książek w ramach programu promocja czytelnictwa. Wydatkowanie środków instytucji kultury stanowi załącznik nr 4 – GOK, nr 5 – BP do Zarządzenia Wójta Gminy Wąsosz.

W dziale 926 Kultura fizyczna i sport planowana kwota została wykonana 32,4 %. Są to wydatki na nagrody dla młodzieży biorącej udział w zawodach sportowych.

Szczegółowy podział wydatków w pełnej klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf) zawiera Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Wójta Gminy.

Wójt gminy Wąsosz w 2008 r. swoje wysiłki koncentrował na pozyskiwanie środków pomocowych z myślą o poprawie infrastruktury, a przede wszystkim na budowę sieci wodociągowej, kanalizację i poprawę stanu dróg. Wiele zadań wykonywanych było w ramach prac publicznych i interwencyjnych, co zmniejszyło koszty a jednocześnie dało możliwość pracy dla osób bezrobotnych z terenu naszej gminy.

Prace, które zostały wykonane przez osoby zatrudnione w ramach prac publicznych to:

· prace budowlane przy budowie budynkach gospodarczych OSP

· malowanie pomieszczeń szkół

· układanie chodników z kostki polbruk

· remont dróg,

· wycinka zakrzaczeń,

· bieżące utrzymanie dróg, odśnieżanie

· wywóz kontenerów na wysypisko i jego utrzymanie

Rozliczenie z otrzymanych dotacji i wydatkowanych w 2008 stanowi załącznik nr 3 do Zarządzenia Wójta Gminy.

W 2008 roku zostały spłacone cztery transze pożyczki do NFOŚiGW w wysokości 200.000,00, do WFOŚiGW spłacono 108.250,00 zł, umorzono kwotę 91.750,00 zł. Umorzona kwota w roku następnym zostanie przeznaczona na inwestycje związane z ochroną środowiska. Otrzymano pożyczkę w kwocie 143.000,00 zł, z przeznaczeniem na zakup ciągnika. łStan zadłużenia gminy na koniec 670.000,00 zł.

Należności wymagalne z tytułu podatków i opłat, zaliczek alimentacyjnych i funduszu alimentacyjnego na koniec 2008 roku wyniosły 48.171,77 zł.

Nadwyżka dochodów nad wydatkami w 2008 roku wyniosła 316.229,85 zł.

Stan środków na rachunku bankowym na koniec 2008 roku – 2.052.609,21 zł w tym subwencja oświatowa na m-c styczeń 2009 r.- 228.594,00zł.

W roku 2008 realizowano zadania wynikające w planu, jak również z bieżących potrzeb mieszkańców gminy Wąsosz z myślą o poprawie warunków życia całej gminy. Na koniec roku gmina Wąsosz posiadała dodatnie saldo, co stwarza dobre możliwości w pozyskiwaniu zewnętrznych środków pomocowych na realizację zadań wynikających z wieloletnich programów inwestycyjnych.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Wąsosz

Wytwarzający/odpowiadający: Artur Wiszowaty

Wprowadzający: Artur Wiszowaty

Data modyfikacji: 2009-03-12

Opublikował: Artur Wiszowaty

Data publikacji: 2009-03-12